سیده خدیجه مرادیان گیزه رود؛ عزت اله قدم پور؛ مسعود صادقی؛ محمد عباسی؛ فیروزه غضنفری
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایهی یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) و بررسی اثربخشی برنامهی آموزشی مبتنی بر این مدل در پرخاشگری، خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان بود. در قسمت کیفی جامعهی هدف شامل کلیهی آموزگاران مقطع ابتدایی و کلیهی اساتید رشتهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایهی یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) و بررسی اثربخشی برنامهی آموزشی مبتنی بر این مدل در پرخاشگری، خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان بود. در قسمت کیفی جامعهی هدف شامل کلیهی آموزگاران مقطع ابتدایی و کلیهی اساتید رشتهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای شهر کرمانشاه میشد که از این تعداد 21 آموزگار و 10 متخصص تعلیم و تربیت با روش نمونهگیری از نوع هدفمند انتخاب شد. در قسمت کمّی جامعه مد نظر شامل کلیهی دانشآموزان دبستانی شهر کرمانشاه بود که تعداد 311 نفر از ایشان بهعنوان نمونه و بهصورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند در بخش آزمایشی جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر کرمانشاه میشد که بهصورت در دسترس 32 نفر از آنها به شکلی کاملاً تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ضعفهای خانوادگی، ضعف در درک دیگران و ضعف در زبان و تعامل بهصورت غیرمستقیم و سازههای مشکلات روانشناختی، ضعفهای تحصیلی و عدم جذابیت ظاهری بهصورت مستقیم بر طرد همسالان تأثیر میگذارند. این مدل در قسمت کمّی با دادههای میدانی برازش پیدا کرد. در قسمت آزمایشی نتایج نشان داد که برنامهی آموزشی در مرحلهی اول پرخاشگری را کاهش و خودکارامدی را افزایش میدهد و بدین طریق زمینه را برای ارتقای سازگاری اجتماعی بیشتر دانشآموزان فراهم میآورد.
مریم شمس اللهی؛ مرنضی سمیعی زفرقندی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی سهم مهارتهای حرفهای معلمان در اجرای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی میباشد. مهارتهای حرفهای معلمان در سه بُعد قبل، حین و بعد از تدریس با اجرای ارزشیابی توصیفی آنها مورد بررسی قرار گرفت. چکلیست مهارتها شامل 38 مؤلفه در 3 بعد وچکلیست ارزشیابی توصیفی دارای 32 مؤلفه بود. چکلیست مهارتها با استفاده از چارچوب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی سهم مهارتهای حرفهای معلمان در اجرای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی میباشد. مهارتهای حرفهای معلمان در سه بُعد قبل، حین و بعد از تدریس با اجرای ارزشیابی توصیفی آنها مورد بررسی قرار گرفت. چکلیست مهارتها شامل 38 مؤلفه در 3 بعد وچکلیست ارزشیابی توصیفی دارای 32 مؤلفه بود. چکلیست مهارتها با استفاده از چارچوب استرانگ و عبداللهی و همکاران و چکلیست ارزشیابی با استفاده از دستورالعمل ارزشیابی توصیفی وزارت آموزشوپرورش تهیه شد. روایی اعتبار ابزارها تأیید شد، جامعه آماری معلمان مدارس دخترانه دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران 52 نفر نمونه آماری از بین معلمان مدارس دخترانه منطقه یک شهر تهران انتخاب و تدریس و عملکرد آنها در کلاس درس مشاهده شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. برای تحلیل دادهها از رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهارتهای حرفهای معلمی با اجرای ارزشیابی توصیفی آنها رابطه مثبت و معنادار دارد. مهارتهای پیش از تدریس 37. 7 درصد، مهارتهای حین تدریس 36. 6 درصد و مهارتهای بعد از تدریس 26. 7 درصد از متغیر اجرای ارزشیابی توصیفی را پیشبینی میکند.
زهرا افتخاری؛ محمدعلی نادی؛ فریبا کریمی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در کشورهای منتخب در بخش پیشدبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحلهای برودی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسبوکار بوده که بهموجب نتایج مطالعه رتبهبندی مدارس کسب وکار در ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در کشورهای منتخب در بخش پیشدبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحلهای برودی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسبوکار بوده که بهموجب نتایج مطالعه رتبهبندی مدارس کسب وکار در سال 2017 که توسط انجمن بینالمللی فایننشال رتبهبندی شده بودند، انتخاب شدند. در این پژوهش، با مراجعه به 30 مدرسه که دارای پیشدبستانی بودند و مصاحبه نیمه ساختمند با هیأت مدیره آنها مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در بخش پیشدبستانی در کشورهای منتخب مورد شناسایی، تطبیق و تحلیل قرار گرفت. مؤلفههای شناساییشده بین مراکز پیشدبستانی در این کشورها شامل: اهداف آموزشی، فضای یادگیری، جذب و بکارگیری نیروی انسانی توانمند، فضای فرهنگی، تربیتی وهنری، محتوای آموزشی، ارزیابی و نظارت، مرکز یادگیری شبیهسازیشده، گروههای تخصصی آموزشی، مشارکت اولیا، چشمانداز، مأموریت و پژوهش بوده است که با مقایسه و تطبیق، تفاوتها و شباهتها، مدل مطلوب مدارس کسبوکاردربخش پیشدبستانی در کشورهای منتخب برای ایران شناسایی شد.
فرزانه سیفی؛ زهره سعادتمند
چکیده
با توجه به اهمیت بازی در سنین پیشدبستانی و تأثیر آن بر ابعاد هوشی کودکان هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای وانمودی بر هوش فضایی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کودکان 6 ساله مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان بود، که از این جامعه ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بازی در سنین پیشدبستانی و تأثیر آن بر ابعاد هوشی کودکان هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای وانمودی بر هوش فضایی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کودکان 6 ساله مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان بود، که از این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، دو گروه 12 نفری از دانش آموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون مکعبهای کهس (1920) استفادهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس یک متغیری (آنکووا) استفادهشده است. یافتهها نشان داد که بازیهای وانمودی هوش فضایی را در کودکان گروه آزمایش بهطور معناداری افزایش داد. در دنیای مدرن امروزی بهرهمندی از هوش دیداری – فضایی یک توانایی منحصربهفرد محسوب میشود و معمولاً افرادی که از این نوع هوش بهره بیشتری دارند و مهارتهای لازم در آنان بهخوبی پرورش دادهشده است در هر رشته، شغل و یا تخصصی که دارند نسبت به اطرافیان خود، در صد موفقیت بیشتری دارند، بنابراین با آموزش بازیهای وانمودی در سنین پایین میتوان این هوش را تقویت کرد.
محبوبه بنانی؛ محمود برجعلی؛ ناصر امینی؛ فاطمه خدابنده؛ فاطمه خدابنده
چکیده
امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت میگیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلالهای اضطرابی ...
بیشتر
امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت میگیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلالهای اضطرابی و کودکان عادی شهر تهران میباشند. نمونه این پژوهش را 80 کودک (40 نفر کودک عادی و 40 نفر کودک اضطرابی) تشکیل داده بودند؛ که در نمونهگیری کودکان عادی از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی و برای نمونهگیری کودکان دارای اختلال اضطرابی، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. همچنین برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (1989) به همراه مصاحبه بالینی استفاده گردید. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تی مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی ازنظر جو عاطفی خانواده در تمامی مؤلفههای جو عاطفی (محبت، نوازش، هدیه دادن، تشویق کردن، تاییدکردن و ...) تفاوت وجود دارد و کودکان عادی نسبت به کودکان اضطرابی از جو عاطفی خانوادگی بهتری برخوردار بودند. (01/0 ≥P).
محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیشآزمون، آموزش آیمت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یکساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پسآزمون به عمل آمد. جهت گردآوری دادهها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارتهای پایهریاضی قاسمتبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آیمت بهطور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آیمت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطافپذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آیمت بر مهارتهای پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارتهای طبقهبندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آیمت میتوان خلاقیت و مهارتها و تواناییهای پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.