تدوین مدل ساختاری عوامل مؤثر بر طرد همسالان در مقطع ابتدائی و بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر این مدل در پرخاشگری، خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی

سیده خدیجه مرادیان گیزه رود؛ عزت اله قدم پور؛ مسعود صادقی؛ محمد عباسی؛ فیروزه غضنفری

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/soece.2020.41080.1208

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایه­ی یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) و بررسی اثربخشی برنامه­ی آموزشی مبتنی بر این مدل در پرخاشگری، خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان بود. در قسمت کیفی جامعه­ی هدف شامل کلیه­ی آموزگاران مقطع ابتدایی و کلیه­ی اساتید رشته­ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های ...  بیشتر

سهم مهارت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی

مریم شمس اللهی؛ مرنضی سمیعی زفرقندی

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، صفحه 23-47

https://doi.org/10.22054/soece.2020.37429.1189

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی سهم مهارت‌های حرفه‌ای معلمان در اجرای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی می‌باشد. مهارت‌های حرفه‌ای معلمان در سه بُعد قبل، حین و بعد از تدریس با اجرای ارزشیابی توصیفی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. چک‌لیست مهارت‌ها شامل 38 مؤلفه در 3 بعد وچک‌لیست ارزشیابی توصیفی دارای 32 مؤلفه بود. چک‌لیست مهارت‌ها با استفاده از چارچوب ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی مدل‌های مدارس کسب‌وکار در کشورهای منتخب؛ مطالعه موردی: نظام پیش‌دبستان

زهرا افتخاری؛ محمدعلی نادی؛ فریبا کریمی

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، صفحه 49-82

https://doi.org/10.22054/soece.2020.40919.1207

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفه‌های مدل‌های مدارس کسب‌وکار در کشورهای منتخب در بخش پیش‌دبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحله‌ای برودی استفاده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسب‌وکار بوده که به‌موجب نتایج مطالعه رتبه‌بندی مدارس کسب وکار در ...  بیشتر

تأثیر بازی‌های وانمودی بر هوش دیداری- فضایی کودکان پیش‌دبستانی

فرزانه سیفی؛ زهره سعادتمند

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، صفحه 83-98

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38737.1202

چکیده
  با توجه به اهمیت بازی در سنین پیش‌دبستانی و تأثیر آن بر ابعاد هوشی کودکان هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی‌های وانمودی بر هوش فضایی کودکان پیش‌دبستانی است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کودکان 6 ساله مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان بود، که از این جامعه ...  بیشتر

مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی

محبوبه بنانی؛ محمود برجعلی؛ ناصر امینی؛ فاطمه خدابنده؛ فاطمه خدابنده

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22054/soece.2020.37133.1187

چکیده
  امروزه تلاش‌های زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت می‌گیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسه­ای می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال‌های اضطرابی ...  بیشتر

تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی‌مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان

محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، صفحه 125-143

https://doi.org/10.22054/soece.2020.45232.1228

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی­مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان می­باشد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی به شیوه پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونه‏برداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...  بیشتر