نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بوشهر

2 عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گروه روانشناسی بالینی

3 گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران.

5 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران.

چکیده

امروزه تلاش‌های زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت می‌گیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسه­ای می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال‌های اضطرابی و کودکان عادی شهر تهران می‌باشند. نمونه این پژوهش را 80 کودک (40 نفر کودک عادی و 40 نفر کودک اضطرابی) تشکیل داده بودند؛ که در نمونه‌گیری کودکان عادی از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی و برای نمونه‌گیری کودکان دارای اختلال اضطرابی، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده گردید. همچنین برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (1989) به همراه مصاحبه بالینی استفاده گردید. برای تحلیل داده‌های این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تی مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی ازنظر جو عاطفی خانواده در تمامی مؤلفه‌های جو عاطفی (محبت، نوازش، هدیه دادن، تشویق کردن، تاییدکردن و ...) تفاوت وجود دارد و کودکان عادی نسبت به کودکان اضطرابی از جو عاطفی خانوادگی بهتری برخوردار بودند. (01/0 ≥P).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of the Emotional Atmosphere of Family between Children with Anxiety Disorders and Normal Children

نویسندگان [English]

  • Mahboobeh Banani 1
  • Mahmood Borjali 2
  • Naser Amini 3
  • Fatemeh khodabandeh 4
  • Fatemeh khodabandeh 5

1 Student of PHD.psychology BushehrAzad university

2 Faculty member of Kharazmi University, Department of Clinical Psychology

3 Department of Psychology, Islamic Azad University, Bushehr Branch

4 Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran.

5 Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran.

چکیده [English]

Nowadays, many efforts have been made to improve maternal-child interaction in family especially mothers of anxious children. The aim of the present study was to compare the emotional atmosphere of family between children with anxiety disorders and normal children. This research method is casual or causal-comparative. The study population included all normal children and all anxiety children in Tehran. The sample of this research had formed 80 children (40 normal children and 40 children with anxiety disorders) that in sampling of children of normal children was used random multistage sampling, and for children with anxiety disorders was used purposive sampling who were selected 4o children year-old boy who by psychiatrists and psychologists had been diagnosed with anxiety disorders in private children clinical center. For collecting data, the emotional atmosphere Hill Burn (1964) questionnaire, and Espence (1998) children's anxiety questionnaire with clinical interview was used. To analyze the data of this study, multivariate analysis of variance (Monova) and T-test were used. The results showed that there are differences between children with anxiety disorder with normal children in the family emotional atmosphere in all component of the emotional atmosphere and normal children had better than anxiety children in all components of the emotional atmosphere. (0.01≥P).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family emotional atmosphere
  • Children
  • Anxiety disorder