نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی معلم آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران
2 عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی سهم مهارتهای حرفهای معلمان در اجرای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی میباشد. مهارتهای حرفهای معلمان در سه بُعد قبل، حین و بعد از تدریس با اجرای ارزشیابی توصیفی آنها مورد بررسی قرار گرفت. چکلیست مهارتها شامل 38 مؤلفه در 3 بعد وچکلیست ارزشیابی توصیفی دارای 32 مؤلفه بود. چکلیست مهارتها با استفاده از چارچوب استرانگ و عبداللهی و همکاران و چکلیست ارزشیابی با استفاده از دستورالعمل ارزشیابی توصیفی وزارت آموزشوپرورش تهیه شد. روایی اعتبار ابزارها تأیید شد، جامعه آماری معلمان مدارس دخترانه دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران 52 نفر نمونه آماری از بین معلمان مدارس دخترانه منطقه یک شهر تهران انتخاب و تدریس و عملکرد آنها در کلاس درس مشاهده شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. برای تحلیل دادهها از رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهارتهای حرفهای معلمی با اجرای ارزشیابی توصیفی آنها رابطه مثبت و معنادار دارد. مهارتهای پیش از تدریس 37. 7 درصد، مهارتهای حین تدریس 36. 6 درصد و مهارتهای بعد از تدریس 26. 7 درصد از متغیر اجرای ارزشیابی توصیفی را پیشبینی میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Contribution of Professional Skills of Elementary School Teachers to Descriptive Evaluation
نویسندگان [English]
- maryam shamsolahi 1
- Morteza Samie Zafarghandi 2
1 Master of Curriculum Planning, Teacher, Tehran
2 Faculty member of Research Organization and Educational Planning
چکیده [English]
The aim of this study was to evaluate the relationship and contribution to the implementation of descriptive evaluation of teachers' professional skills. Professional skills of teachers in three dimensions before, during, and after teaching evaluation are descriptive analysis. To do so, the teachers girls elementary school district in Tehran were selected, sample of 52 subjects and teaching practices they observed were check list of the skills of 38 components in 3 dimensions, the check list of descriptive evaluation has 32 is the component. List of skills on the Strong (2007) and New Year (1387) has been prepared and issued by the Ministry of Education check list assessment prepared on the basis of instructions, descriptive evaluation and reliability confirmation. It has been evaluated according to the purpose of research and for correlation analysis of the data, stepwise regression was used. Based on the results, the first component of the teaching skills of 37.7 percent, 36.6 percent, while teaching skills and teaching skills of 26.7%, which represents the proportion of each component of the variable is descriptive evaluation criteria. Research findings show that there is a positive relationship between teacher skills with descriptive and meaningful evaluation, and the execution performance of descriptive evaluation can be prognosticated.
کلیدواژهها [English]
- Teacher Professional Skills
- Descriptive Evaluation
- Elementary