سلمان آخش؛ علی حسینی خواه؛ عفت عباسی؛ نعمت الله موسی پور
چکیده
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیبها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمعآوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین آسیبهای موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیبهای مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیبهای کلان خود نیز به زیر مقولههایی تقسیمشدهاند که در ادامه به آن پرداختهشده است.
حسین کریمیان؛ فائزه ناطقی؛ محمد سیفی
چکیده
چکیده هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ...
بیشتر
چکیده هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته که حاوی 32 سوال بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که : 1- میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) متفاوت است. 2- مهارتهای تفکر انتقادی در تمام سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) در کلیه کتب مطالعات اجتماعی در پایههای سوم تا ششم پایینتر ازحد انتظار است. 3- وضعیت نسبی مهارتهای تفکر انتقادی در سطح توضیح درکتب مطالعات اجتماعی تا حدودی بهتر از سطوح دیگر است. 4- درمجموع، کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدای از ایجاد توانایی مهارتهای تفکر انتقادی مطلوبی در شاگردان برخوردار نیست.
صابر عبدالملکی؛ محمد آرمند
چکیده
بازی جزء لاینفک زندگی کودکان، مفهومی پویا و پیچیده است که به علت وجود تعاریف مبهم از آن بهخصوص وقتی درزمینه کلاس قرار میگیرد، به یک مفهوم و عمل نامعلوم تبدیل میشود. داشتن درک درست از ماهیت بازی و انواع آن باعث میشود مربیان دورههای پیشدبستانی و مهدکودک محیطی سازنده و خلاق را برای رشد همهجانبه کودکان فراهم آورند. هدف پژوهش ...
بیشتر
بازی جزء لاینفک زندگی کودکان، مفهومی پویا و پیچیده است که به علت وجود تعاریف مبهم از آن بهخصوص وقتی درزمینه کلاس قرار میگیرد، به یک مفهوم و عمل نامعلوم تبدیل میشود. داشتن درک درست از ماهیت بازی و انواع آن باعث میشود مربیان دورههای پیشدبستانی و مهدکودک محیطی سازنده و خلاق را برای رشد همهجانبه کودکان فراهم آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم بازی از دیدگاه مربیان مهدکودک و پیشدبستانهای شهر تهران بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. به این منظور 23 نفر از مربیان مهدکودک و پیشدبستانی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند و اکتشافی در قالب دو سؤال اصلی موردمطالعه قرار گرفتند. دادههای جمعآوریشده، ثبت و کدگذاری شد و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردید. تحلیل محتوای درک مربیان از مفهوم بازی منجر به شناسایی 256 کد اولیه، 16 زیر مضمون و 5 مضمون اصلی تخیل (فعالیتهای نمادین، جاندار پنداری، رؤیاپردازی)؛ درگیری فعال (درگیری جسمی و روانی در انجام بازی، همکاری بین بازیکنان)؛ هیجانانگیز (لذتبخش، نشاط و شادمانی، سرگرمی، احساس خوشایندی، امیدواری، آرامش)؛ سیالیت قانونمندی (قوانین مشخص و درعینحال منعطف و قابلتغییر، دستکاری قوانین و چگونگی انجام بازی) و فرایند یادگیری (هدفمندی، رشد اجتماعی و شناختی و عاطفی، کشف و خلق) شد. همچنین تحلیل محتوای درک مربیان از انواع بازی در کلاس منجر به شناسایی 52 کد اولیه، 6 زیر مضمون و 2 مضمون اصلی بازی بدون ساختار (شاگردمحوری، بدون برنامهریزی قبلی) و بازی ساختارمند (مربی محور، هدفمند، تأکید بر یادگیری، برنامهریزیشده) شد.
حسین قمری کیوی؛ سیده هایده کریمی یوسفی؛ بهنام خشنودنیای چماچائی
چکیده
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون ...
بیشتر
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمناً این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصهدرمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیتهای مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیشدبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند.
سید نبی الله قاسم تبار؛ ایران دخت فیاض؛ محبوبه حسینی
چکیده
هدف در پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی منطقه 15 تهران میباشد که از بین آنها با استفاده روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای، ...
بیشتر
هدف در پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی منطقه 15 تهران میباشد که از بین آنها با استفاده روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای، 106 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاسهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381)، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس (1970) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند انگیزش پیشرفت و همینطور عملکرد تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معناداری پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش اشارههای کاربردی مفیدی برای سیاستگزاران عرصه آموزش و پرورش دارد.
حسین زنگنه؛ آذر محققی؛ مریم زارع احتشامی؛ الهه ولایتی؛ ابراهیم ابوالقاسمی
چکیده
چکیده با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات بهمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش پژوهش فراتحلیل میزان تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری را در پژوهشهای انجام شده مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک ...
بیشتر
چکیده با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات بهمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش پژوهش فراتحلیل میزان تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری را در پژوهشهای انجام شده مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات راهبردهای فراشناختی را مشخص کرد. به این منظور از بین 12 پژوهش، 9 پژوهش که از لحاظ روششناختی موردقبول بوده انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چکلیست فراتحلیل بود. یافتههای پژوهش نشان داد، میانگین اندازه اثر ترکیبی راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری در مدل ثابت 82/0 و میانگین اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی 81/0 است که هر دو در سطح 95 درصد معنادار میباشند (p <0.05). نتیجهی فراتحلیل نشان داد که طبق معیار کوهن این تأثیر در حد زیاد ارزیابی میشود. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی موجب بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری میشود و از آنجا که این کودکان در فرآیند شناختی دارای مشکلاتی هستند، آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند مؤثر واقع گرد