مقایسه برنامه‌ها و مدل‌های آموزش دوزبانگی در کشورهای اسپانیا، کانادا، آمریکا، ترکیه و ایران: یک مطالعه تطبیقی

رقیه شکراللهی؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی پور؛ کیوان صالحی؛ علی نوری؛ ابراهیم طلایی

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/soece.2020.42376.1216

چکیده
  دوزبانگی یکی از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت است و امروزه مباحث گسترده‌ای در خصوص آن مطرح می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای برنامه‌ها و مدل‌های آموزش دوزبانگی در کشورهای اسپانیا، کانادا، آمریکا، ترکیه و ایران انجام شده است. روش مطالعه تحلیلی اسنادی با رویکرد تطبیقی با کمک الگوی جرج بردی می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها ...  بیشتر

رابطه‌ی سواد رسانه‌ای مادران با مشکلات رفتاری و میزان استفاده از رسانه‌های الکترونیکی در کودکان 4 تا 6 سال

فرشته سلطانی؛ منصوره کریم زاده؛ سیامک طهماسبی؛ اکبر بیگلریان

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 33-68

https://doi.org/10.22054/soece.2020.41398.1212

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط سواد رسانه‌ای مادران و میزان استفاده از رسانه‌های الکترونیکی در کودکان با مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال شهر مجن بوده است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و در دسته تحقیقات همبستگی قرار دارد. جامعه موردمطالعه کلیه والدین و کودکان شهر مجن و نمونه موردمطالعه 85 نفر از مادران دارای کودک 4 تا 6 سال شهر مجن که ...  بیشتر

بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان

فتح اله کوشکی؛ محبوبه خسروی؛ نسرین عباسی جم

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 69-92

https://doi.org/10.22054/soece.2020.35965.1178

چکیده
  دوران کودکی حساس‌ترین مرحله رشد خلاقیت است و کودکان امروزی اولین نسلی هستند که در فضای مجازی بزرگ می‌شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی  بر خلاقیت  کودکان پیش از دبستان انجام شد. پژوهش به روش نیمه آزمایشی در جامعه کودکان پیش از دبستان شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1397 انجام شد. نمونه‌ی پژوهش 50 نفر بودند ...  بیشتر

پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی بر اساس ویژگی‌های سیستمی خانواده (مثلث‌سازی و مرزها) و مشارکت پدران

حبیبه مرادی؛ زهرا یوسفی

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 93-110

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38720.1201

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی براساس ویژگی‌های سیستمی خانواده (مثلث‌سازی و مرزها) و مشارکت پدران در شهر فلاورجان انجام شد پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دختران دبستانی شهر فلاورجان و مادرانشان بود. نمونه آماری شامل 120 دختر دبستانی بود که به شکل تصادفی انتخاب شدند و مادران آن‌ها کلیه ...  بیشتر

بررسی سهم احساس گرفتاری و خودناتوان سازی مادران در پیش‌بینی پرخاشگری واکنشی کودکان

پریا رحمتی؛ طهمورث آقاجانی؛ فرحناز کیان ارثی

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 111-126

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38107.1196

چکیده
  مادر به‌عنوان تکیه‌گاهی عاطفی و رشد شناختی – روانی دوران کودکی نقشی مؤثر در سلامت و یا بروز اختلالات رفتاری فرزندانش دارد؛ بنابراین سلامت روان‌شناختی مادر نقشی مؤثر در رشد همه‌جانبه کودک دارد. هدف از این پژوهش بررسی سهم احساس گرفتاری و خود ناتوان‌سازی مادران در پیش‌بینی پرخاشگری واکنشی کودکان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان

سلمان آخش

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22054/soece.2020.43394.1222

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان بوده است. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است و از روش‌های سنتز پژوهی و تکنیک دلفی استفاده‌شده است. جامعه هدف شامل اسناد و افراد بوده است که در بخش اسناد، کلیه اسناد داخلی و خارجی مربوط به سال‌های (1397-1380) در حوزه پیش از دبستان، در بخش افراد نیز 10 نفر از متخصصان برنامه ...  بیشتر

تأثیر برنامه‌ریزی چندبعدی بر پرورش و تقویت مهارت پژوهشگری دانش‌آموزان ششم ابتدایی شهر تهران

مصطفی مختاری

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، صفحه 149-177

https://doi.org/10.22054/soece.2020.45423.1229

چکیده
  برای داشتن دانش‌آموزان متفکر و پژوهنده امروزه بایستی مهارت‌هایی را به آن‌ها آموخت که خود به دنبال یادگیری بروند در این راه توجه به همه ابعاد پرورشی دانش‌آموزان مهم است. برنامه‌ریزی چندبعدی یک برنامه‌ریزی کل‌نگر است که به تمامی ابعاد وجودی دانش‌آموزان توجه می‌نماید. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر برنامه‌ریزی چندبعدی بر تقویت ...  بیشتر