نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 -
2 عضو هئیت علمی
چکیده
هدف در پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی منطقه 15 تهران میباشد که از بین آنها با استفاده روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای، 106 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاسهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381)، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس (1970) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند انگیزش پیشرفت و همینطور عملکرد تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معناداری پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش اشارههای کاربردی مفیدی برای سیاستگزاران عرصه آموزش و پرورش دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Predicting Achievement Motivation and Academic Performance of Students through Self-Efficacy and Cognitive and Metacognitive Strategies of Learning
نویسندگان [English]
- Seyyed Nabiollahr Ghasemtabar 1
- Irandokht Fayaz 2
- Mahboobeh Hoseyni 1
1 -
چکیده [English]
Abstract
The present research was aimed to determine the role of self-efficacy and cognitive and meta-cognitive strategies of learning in achievement motivation and academic performance of female students in the 6th grade. The current research is a correlational design. The population included all the female students of the 6th grade at 5th district of Iran, among which 106 students were selected through multistage cluster sampling. For measuring self-efficacy, learning strategies, achievement motivation and academic performance, the following instruments were used respectively: general self-efficacy scale of Sherer et al. (1982), learning strategies questionnaire (Karami, 2002), Herman's achievement motivation scale (1970), and academic performance questionnaire of Dortaj (2004). The results of multiple regression test indicated that, respectively, self-efficacy, cognitive and meta-cognitive strategies of learning could significantly predict achievement motivation and also academic performance in girls. Finding of the research has useful implications for policy-makers of the education field.
کلیدواژهها [English]
- Learning Strategies
- Achievement Motivation
- Academic Performance
- self-efficacy