نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 خ بعثت پایین تر از مدرسه طالقانی جنب سنگبری آذرمی
2 گروه روش ها وبرنامه ریزی درسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران
3 دانشگاه تهران
4 دانشگاه ملایر
5 دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
دوزبانگی یکی از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت است و امروزه مباحث گستردهای در خصوص آن مطرح میگردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای برنامهها و مدلهای آموزش دوزبانگی در کشورهای اسپانیا، کانادا، آمریکا، ترکیه و ایران انجام شده است. روش مطالعه تحلیلی اسنادی با رویکرد تطبیقی با کمک الگوی جرج بردی میباشد. برای جمعآوری دادهها از شیوه مطالعه منابع کتابخانهای شامل اسناد و مدارک رسمی آموزشی، نتایج تحقیقات و مطالعات تطبیقی انجام گرفته، گزارشها، سمینارها و بانکهای اطلاعات موجود در این زمینه استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که در کشورهای اسپانیا، آمریکا و کانادا با اهمیت دادن به حقوق دانشآموزان اقلیت، زمینه پیشرفت تحصیلی و موفقیت حرفهای کودکان دوزبانه را فراهم آوردهاند. در مقابل، کشور ایران و ترکیه با اتخاذ رویکرد آموزشی همگونسازی، زمینه افت تحصیلی و پایین آمدن عزتنفس کودکان دوزبانه را فراهم آوردهاند. همچنین در کشورهای اسپانیا، کانادا و آمریکا از مدلهای آموزشی دوسویه، غوطهورسازی و انتقالی استفاده میشود؛ درحالیکه در کشور ایران و ترکیه از مدل آموزشی همگونسازی ساختارمند استفاده میشود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد که نظام آموزشی کشور ایران میتواند از تجربه کشورهای فوق بهترین استفاده را داشته باشد و مدل آموزشی که کارایی بیشتری در کشورهای موفق در زمینه آموزش دوزبانه (برنامههای غوطهورسازی فرانسوی در سیستم آموزش دوزبانه کانادا؛ مدل D در اسپانیا و آموزش دوزبانه انتقالی) داشته است را انتخاب کرده و متناسب با نیازهای جامعه، دانشآموزان و معلمان کشور خود به گسترش مدل مزبور بپردازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of Bilingual Education Programs and Models in Spain, Canada, USA, Turkey and Iran: A Comparative Study
نویسندگان [English]
- roghaye shokrollahi 1
- Marzie Dehghani 2
- mohamad javadipour 3
- Keyvan Salehi 3
- Ali Nouri 4
- Ebrahim talaee 5
1 university of tehran
2 گروه روش ها وبرنامه ریزی درسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران 79/5000 Department of Methods and Curriculum Development, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
3 university of tehran
4 Malayer university
5 Tarbiyat Modares university
چکیده [English]
Bilingualism is one of the most important issues in the field of education, and today there are wide-ranging discussions about it. The purpose of this study is to compare the programs and models of bilingual education in Spain, Canada, USA, Turkey and Iran. The analytical method of documentary study is a comparative approach with the help of George Brady's model. For collecting data, a library study method including official educational documents, results of research and comparative studies was carried out, reports, seminars and information banks were used in this field. The results of the study showed that in Spain, the United States and Canada, they have provided educational background and professional success for bilingual children with the importance of minority students' rights. In contrast, Iran and Turkey have provided a synergistic education approach, a drop in education and a decline in bilingual children's self-esteem. In the countries of Spain, Canada and the United States, there are two-way educational models, immersion and transitional, while in Iran and Turkey, a structured model of educational learning is used. According to the research findings, it can be argued that the educational system of Iran can best use the experience of the above countries and the educational model that is more effective in successful countries in the field of bilingual education (French immersion programs in the system Canadian Bilingual Education, D-Model in Spain and Bilingual Education), and tailor-made the model to suit the needs of society, students and teachers in their country.
کلیدواژهها [English]
- Bilingualism
- Bilingual education
- Bilingual models
- Comparative studies