نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان بوده است. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است و از روش‌های سنتز پژوهی و تکنیک دلفی استفاده‌شده است. جامعه هدف شامل اسناد و افراد بوده است که در بخش اسناد، کلیه اسناد داخلی و خارجی مربوط به سال‌های (1397-1380) در حوزه پیش از دبستان، در بخش افراد نیز 10 نفر از متخصصان برنامه درسی دوره پیش از دبستان به روش هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده‌اند. در این پژوهش در بخش سنتز پژوهی و اعتباربخشی به ترتیب از برگه یادداشت، فیش‌برداری و مصاحبه ساختاریافته به‌عنوان ابزار استفاده‌شده است. درنهایت برنامه درسی دوره پیش از دبستان مبتنی بر عناصر برنامه درسی فرانسیس کلاین شامل، اهداف، محتوا و فعالیت‌ها، راهبردهای یاددهی-یادگیری، ارزشیابی، فضا، منابع، امکانات، زمان، گروه‌بندی و مربی طراحی و اعتباربخشی شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and Accreditation of the Pre-school Curriculum

نویسنده [English]

  • salman akhash

salmanakhash@yahoo.com

چکیده [English]

 The aim of this study was to design and accredit the pre-school curriculum. The research method is based on qualitative approach and has been used for comparative study, research synthesis and Delphi technique. The target population includes documents, countries and individuals that in the documents, all internal and external documents relating to the years (2001-2017) in the field of preschool, In the countries section according to reports of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) five countries include Sweden, Finland, United Kingdom, South Korea and Japan and in the section of people, ten pre-school curriculum specialists have been selected as a sample in a targeted manner. In this study, in the comparative study, synthesis study and accreditation, the notes, scans and structured interviews were used as tools. Finally, for curriculum elements such as, goals, content and activities, teaching and learning strategies, evaluation, space and facilities, time, grouping and instructor, curriculum are designed and presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design
  • Accreditation
  • Curriculum
  • Pre-school