بررسی موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان

مینو طباطبایی؛ پروین عباسی؛ اعظم مرتهب

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1395، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22054/soece.2017.7274

چکیده
  متأسفانه استفاده از درس هنر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در مدارس کشور ما بر خلاف مدارس کشورهای پیشرفته در ما کارنامه خوبی ندارد. یکی از نتایج سیستم فعلی آموزشی از بین رفتن استعدادها و خلاقیت‌های هنری دانش آموزان بویژه در دوران ابتدایی است. در توجیه این امر می‌توان گفت که هنوز جایگاه هنر و نقش پرورشی آن برای معلمان و مدیران مدارس ...  بیشتر

بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیش‌دبستانی: پیامدهای آموزشی

باقر غباری بناب؛ فرزانه معتمدی؛ معصومه حسنیه

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1395، صفحه 17-33

https://doi.org/10.22054/soece.2017.7275

چکیده
  نظریۀ ذهن به شخص اجازه می‌دهد افکار، آرزوها و نیات را به دیگران نسبت دهد، بتواند اعمال آنها را پیش‌بینی یا توصیف کند و نیات آنها را درک کند. این پژوهش با هدف بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیش­دبستانی انجام شده است. روش پژوهش پس‌رویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف فوق، 60 کودک پیش‌دبستانی دختر و پسر 4، 5 و 6 سال به روش نمونه‌گیری در دسترس ...  بیشتر

چالش‌های اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی

اسماعیل زارعی زوارکی؛ فردین سالمیان

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1395، صفحه 35-49

https://doi.org/10.22054/soece.2017.7276

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی چالش‌های اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- و از نوع زمینه‌یابی است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر تهران در سال تحصیلی93-94 می­باشند که از میان آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند، ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی مقیاس نشانه‌شناسی مشکلات رفتاری- هیجانی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی

امید قاسمی؛ احمد خاکی

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1395، صفحه 51-66

https://doi.org/10.22054/soece.2017.7277

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانه­شناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانش­آموزان پایه­های سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانش­آموز دختر و 140 دانش­آموز پسر) به شیوه ...  بیشتر

ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از لحاظ میزان توجه به کلاه‌های تفکر ادوارد دوبونو

رضا جعفری هرندی

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1395، صفحه 67-94

https://doi.org/10.22054/soece.2017.7280

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از نگاه شش کلاه تفکر خلاق ادوارد دوبونو به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه‌گیری صرف‌نظر گردید و کل جامعه آماری به عنوان ...  بیشتر

اثربخشی بازی مشترک مادر- کودک بر کاهش اختلال دلبستگی دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی

سعیده سبزیان؛ حسینعلی مهرابی؛ مهرداد کلانتری

دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1395، صفحه 95-111

https://doi.org/10.22054/soece.2017.7281

چکیده
  هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر کاهش علائم اختلال دلبستگی دانش­آموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی همراه با گروه گواه و با ارزیابی به صورت پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری بود، به این صورت که  تعداد 32 دانش­آموز پسر دارای نمره بالای اختلال دلبستگی، از مدارس ابتدایی ...  بیشتر