نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکترا
2 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
3 رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین شیوههای فرزندپروری و میزان افسردگی کودکان پیشدبستان شهرستان بوکان انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش کلیهی دانش آموزان مدارس پیش دبستانی شهرستان بوکان بودند که در یک مطالعه از نوع همبستگی 100 دانشآموز به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شدند. از پرسشنامه شیوه فرزندپروری دایانا بامریند(1972) و فرم والد- معلم پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4(1994) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. پایایی پرسشنامهها در پژوهش حاضر از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87% و 79% بدست آمد. روش آماری بکار گرفته شده در این پژوهش t مستقل بود که نشان دهنده رابطه معنادار بین متغیرهای مورد مطالعه بود. یافته ها نشان داد که بین شیوه های فرزندپروری(مستبد، مقتدر، سهل گیر) و میزان افسردگی کودکان پیش دبستانی تفاوت وجود دارد و از میان آنها شیوه فرزندپروری مستبد بیشترین میزان اثرگذاری بر روی افسردگی کودکان را دارا می باشد و در واقع می توان گفت بهترین پیش بینی کننده افسردگی کودکان، سبک فرزندپروری مستبدانه می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of the Relationship between Parenting Style and Depression in Preschool Children in Bokan
نویسندگان [English]
- Masoud Najari* 1
- ahmad Borjali 3
چکیده [English]
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between parenting style and depression in preschool children in Bokan. The statistical population of this study was all students of preschool schools in Bokan. In a correlational study, 100 students were randomly selected as cluster samples. A questionnaire for parenting method was used by Diana Baerind (1972), and the parent-teacher questionnaire for the Children's Symptoms Symptom (CSI-4, 1994) was used as a research tool. The reliability of the questionnaires in this study was 87% and 79%, respectively, through Cronbach's alpha method. The statistical method used in this study was independent t-test, which indicated a significant relationship between the studied variables. The findings showed that there is a difference between parenting style (dictatorship, authoritarian, permissive), and depression in preschool children, among them the authoritarian manner of childbearing has the most impact on children's depression, and in fact it can be said that the best predictor of children's depression is the authoritarian style of parenting.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Parenting style
- Child depression
- Preschool