نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه قم- دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از نگاه شش کلاه تفکر خلاق ادوارد دوبونو به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرفنظر گردید و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان 198 مرتبه به مؤلفههای تفکر خلاق، توجه کرده که توزیع آن در مؤلفههای آمار و ارقام و واقعیتها؛ احساسات، عواطف و حس ششم؛ قضاوت منفی و تظاهر به مخالفت؛ روشنایی و خوشبینی و برخورد سازنده و مثبت؛ تفکر خلاق، ایجاد انگیزه و حرکت؛ کنترل، خونسردی و رهبری به ترتیب 52، 37، 32، 26، 30، 21 فراوانی بوده است. همچنین در بین کلاههای مختلف، کلاه اول با میزان بار اطلاعاتی 979/0 و ضریب اهمیت 180/0 بیشترین توجه و کلاه ششم با میزان بار اطلاعاتی 787/0 و ضریب اهمیت 145/0 کمترین توجه را به خود اختصاص داده بودند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Content Assessment of Social Studies Textbooks Sixth Grade Elementary School according to the Attention of Edward de Bono's Thinking Hats
نویسنده [English]
- Reza Jafari Harandi
Associate Professor of Educational Science, University of Qom,
چکیده [English]
The current research aimed to investigate a content analysis of Social Studies Textbook of the 6th grade of Elementary School Perspective of Edward de Bono's Six Creative Thinking Hats. To do so, a descriptive method content analysis was performed. The study population included social studies textbook for the 6th grade of primary school in the academic year 2015-2016 is due to the nature of the subject matter and limitations of the sample from the sample, and the total population was considered as an example. Measurement tool, self-made content analysis checklist and results using descriptive statistics were used in the process of Shannon entropy analysis. The major findings of the study showed that the 6th grade social studies textbook 198 times paid attention to the components of creative thinking, and the attention has the distribution component figures and facts, feelings, emotions and intuition, judgment and pretended to oppose negative, brightness and optimism and positive attitude, creative thinking, motivation and movement control, composure and led by 52, 37, 32, 26, 30, 21 have been great. Also, among the different hats, hat I of the information load factor of 0/979 and 0/180 of the most attention, and hat VI, the amount of information
کلیدواژهها [English]
- Thinking
- Creative thinking
- Edward de Bono
- social studies
- Sixth Grade
- content analysis