آذر، عادل. (1380). بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تحلیل محتوا. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 37 و 38: 18-1.
امیدینیا، مریم. (1391). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیده نوجوان فارسی دهه 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
جعفری هرندی، رضا؛ نصر، احمدرضا و میرشاه جعفری، ابراهیم. (1387). تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی. فصلنامه روششناسی حوزه و دانشگاه، 55: 58- 33.
جمشیدی، فریبا. (1389). بررسی میزان توجه به تفکر خلاق در برنامه درسی علوم تجربی چهارم و پنجم دوره ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حسینی، افضل السادات. (1387). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن. مشهد: انتشارات آستان قدس.
حسینی مزینان، اعظمالسادات. (1392). تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارتهای خوانداری) ششم دبستان به منظور بررسی قابلیت پرورش تفکر خلاق. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س).
دیبایی صابر، محسن؛ جعفری ثانی، حسین و آیتی، محسن. (1389). میزان درگیری برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی(پایه سوم و چهارم) با مهارتهای سواد خواندن براساس مطالعه بینالمللی پرلز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 36: 49-29.
رئیس دانا، فرخ لقا. (1374). تحقیق و بررسی محتوای برنامه درسی ریاضی دوره راهنمایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21: 106 - 86.
سلیمانپور، جواد. (1383). مهارتهای تدریس نوین با تأکید بر کاربرد تفکر انتقادی و خلاقیت. تهران: انتشارات احسن.
شریعتمداری، علی. (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شکرپور مغانلو، زهرا. (1393). تحلیل محتوای کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی پایههای (چهارم، پنجم، ششم) براساس عوامل خلاقیت گیلفورد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
شکوهی، غلامحسین. (1368). ماهیت مراحل رشد و فلسفه دورههای تربیتی. فصلنامه تعلم و تربیت، 18: 32-10.
عابدیان اصفهانی، منصوره. (1394). تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی براساس مؤلفههای تفکر خلاق ادوارد دوبونو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1390). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات بال.
فرمهینی فراهانی، محسن. (1390). تربیت در نهجالبلاغه. تهران انتشارات آییژ.
فیشر، رابرت. (1385). آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود مینایی مقدم، افسانه نجاریان، اهواز: انتشارات رسش.
کاهنی، ثریا و مؤمنی مهموئی، حسین. (1394). تحلیل محتوای کتب ریاضی متوسطه اول براساس تفکر خلاق. مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران: مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
کوچکی، سکینه. (1394). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر پنج نوع تفکر نقادانه، خلاق، منطقی، سیستمی و حل مسئله. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ماهیگیر، عبدالمجید. (1392). تحلیل محتوای کتاب کار تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی از نظر توجه به مقولههای آموزش تفکر لیپمن و بررسی اثربخشی آن از نظر معلمان شهرستانهای سیریک و میناب در سال تحصیلی 92- 1391. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ملکی، حسن. (1394). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
موسوی، معصومه. (1393). تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم مقطع ابتدایی براساس میزان توجه به تفکر خلاق. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
نجفزاده، برات. (1395). تحلیل مؤلفه های تفکر خلاق ادوارد دوبونو در محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی ایران در سال 1394. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.
نوریان، محمد. (1389). تحلیل برنامه درسی دوره ابتدایی ایران. تهران: انتشارات گویش نو.
یارمحمدیان، محمد حسین (1391). اصول برنامهریزی درسی. تهران: یادواره کتاب.
Alkhateeb, O. S. (2015). The Effect of the Six Hats Based on Program in the Development of the Pivotal Thinking of Islamic Concepts Students in Hussein University. Journal of Education and Practice, 2: 1-14.
Ernst, J., & Monroe, M. (2004). The effects of environment‐based education on students' critical thinking skills and disposition toward critical thinking. Environmental Education Research, 10(4), 507-522.
Grainger, T., & Barnes, J. (2006). Creativity in the primary curriculum. Routledge.
Klieger, A., & Sherman, G. (2015). Physics textbooks: do they promote or inhibit students’ creative thinking. Physics Education, 50(3), 305-309.
Koludrović, M. (2009). Textbook questions and tasks as stimulating elements to divergent thinking. Pedagogijska istraživanja, 6(1-2), 179-190.
Lipman M. (1988). Critical thinking: What can it be?. Educational Leadership, 46: 38-43.
Martin, D. S., Craft, A. R., & Tillema, H. H. (2002). Developing critical and creative thinking strategies in primary school pupils: An inter-cultural study of teachers' learning. Journal of in-service education, 28(1), 115-134.
UNESCO. (2005). A Comprehensive Strategy for Textbooks and learning Materials. Paris: UNESCO.
Zakiah S, Mustafa S, Norazila A A. (2011). Creative Thinking Ability of Primary School Children in Kuching, Sarawak, International Conference on Applied and Creative Arts, Universiti Malaysia Sarawak. 1-10.