نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه خوارزمی
2 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا
چکیده
کودکان اتیستیک، از نوعی اختلال نافذ رشدی رنج می برندکه نمود آن، آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای برقراری ارتباطو نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیتهای کلیشهای است. تلاش این پژوهش، پی گیری امکاناتی فراتر از برنامه های مرسوم و تاثیرگذار بر آموزش مهارتهای اجتماعی به این کودکان است. در انجام این پژوهش ابتدا این برنامه و تالیفات مبتنی بر آن در پاسخگویی به سبکهای یادگیری و گرهگاههای یادگیری کودکان اتیستیک و همچنین پژوهشهای انجام شده در کارایی برنامه مزبور در آموزش کودکان دیگر نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در مرحله بعد، از میان کودکان اتیستیک ساکن استان البرز، گروهی که خود و والدینشان، داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، در دو گروه گواه و آزمایش و شرکت در انجام پیش آزمون، برخورداری از آموزشهای مبتنی بر برنامه ریزیچندبعدی و بسته یادگیری چندرسانهای و انجام پس آزمون همراه شدند. تحلیل نتایج، تاثیر معنادار این برنامه و آموزشهای مبتنی بر آن را بر بهبود ارتباطات کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیستیک و همچنین کاهش رفتارهای کلیشهای آنها نشان داد . پیشنهاد برآمده از این پژوهش این است کهبا توجه به تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل، آموزشهای مبتنی برنامه ریزی چندبعدی و بستههای یادگیری آن در کنار سایر برنامههای هفتگی دانشآموزان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.
تازه های تحقیق
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Multi-dimensional Planning in Verbal behavior, Stereotypes Activities and Social Skills Autistic Children
نویسندگان [English]
- Bagher Hasanvand 1
- Saba Hasanvandi 2
1 Instructor of Psychology and Education of Exceptional Children, Kharazmi University
2 Ph.D. Candidate in Educational Psychology, Alzahra University, Faculty of Psychology and Educational Sciences
چکیده [English]
Autistic children suffer from some kind of developmental pervasive disorders that it is present intensively in social interactions and communication skills, some behavior, interests and stereotypical activities. The aim of this research is to follow the conditions beyond accustomed and effective programs in children’s social skills. First, related publications to autistic children and other studies related to other children were investigated. After this step, from all of autistic children in Alborz, Iran, autistic children and their parents who were volunteer for participating in this study were selected and assigned in experimental and control groups randomly. Pre-test was conducted for two groups. After the experimental group received training based on multi-dimensional planning and multimedia package, then post-test was conducted. Results showed, these interventions had significant effects in autistic children’s verbal communications, stereotypical activities and social skills. Therefore, these interventions can be performed along other weekly programs of autistic children.
کلیدواژهها [English]
- Multi-dimensional planning
- social skills
- Autism
- Communication
- Stereotypical behaviors
- learning package