نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی

چکیده

برای داشتن دانش‌آموزان متفکر و پژوهنده امروزه بایستی مهارت‌هایی را به آن‌ها آموخت که خود به دنبال یادگیری بروند در این راه توجه به همه ابعاد پرورشی دانش‌آموزان مهم است. برنامه‌ریزی چندبعدی یک برنامه‌ریزی کل‌نگر است که به تمامی ابعاد وجودی دانش‌آموزان توجه می‌نماید. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر برنامه‌ریزی چندبعدی بر تقویت مهارت پژوهشگری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفت. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی منطقه 15 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 80 دانش‌آموز (دختر و پسر) با استفاده از روش شبه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک گروه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق استفاده از پرسشنامه سنجش مهارت پژوهشگری دانش‌آموزان (مختاری، زارعی،1390) برای پیش‌آزمون، پروژه زمین ما و آنچه در آن است و نهایتاً پرسشنامه سنجش مهارت‌های پژوهشی و تفکری (شعبانی 1387) بود. نتایج به‌طورکلی نشان داد که برنامه‌ریزی چندبعدی نقش بسزایی در تقویت مهارت پژوهشگری دانش‌آموزان پایه ششم دارد و آن‌ها در خرده مهارت‌های پژوهشگری مانند قضاوت، ارزشیابی، کاوشگری و تفکر انتقادی رشد خوبی داشتند و تنها در خرده مهارت انتخاب و تصمیم‌گیری تغییر چندانی نسبت به پیش‌آزمون پیدا نکردند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of Multidimensional Planning on Developing and Improving the Research Skills of Sixth-Elementary Students in Tehran

نویسنده [English]

  • mostafa mokhtari

Research Expert

چکیده [English]

 Multidimensional planning is a holistic planning that focuses on all aspects of student existence. The purpose of this study was to investigate the impact of multidimensional planning on enhancing the research skills of the sixth grade elementary students in Tehran. The statistical population of the study consisted of all sixth grade elementary students in district 15 of Tehran who were selected by stratified sampling method (80 boys and girls) using pre-test and post-test with one group. The research instrument was using the Student Research Skills Questionnaire (Mokhtari, Zarei, 2011) for pre-test, our land project and what it is, and finally the Research and Thinking Skills Questionnaire (Shaabani 2008). The results generally showed that multidimensional planning plays a significant role in enhancing the research skills of the sixth grade students and that they were well developed in the sub-skills of research such as judgment, evaluation, exploration and critical thinking, and only slightly in the selection and decision making subgroups. No pre-test found.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research skills
  • Critical thinking
  • Multidimensional planning
  • Exploration
  • Judgment