نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
2 دانشیار گروه پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
3 استادیار گروه پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
4 دانشیار آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط سواد رسانهای مادران و میزان استفاده از رسانههای الکترونیکی در کودکان با مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال شهر مجن بوده است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و در دسته تحقیقات همبستگی قرار دارد. جامعه موردمطالعه کلیه والدین و کودکان شهر مجن و نمونه موردمطالعه 85 نفر از مادران دارای کودک 4 تا 6 سال شهر مجن که با روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از فرمول کوکران، با برآورد ضریب اطمینان 95 درصدی و توان آزمون 80 درصدی، از مهدهای کودک و قرآنی و پیشدبستانیهای سطح شهر، انتخاب شدند بودند. سه پرسشنامه: مشکلات رفتاری ASEBA، پرسشنامه سواد رسانهای MLT-35 و پرسشنامه میزان استفاده از رسانههای الکترونیک مورداستفاده قرار گرفت. تحلیل دادههای در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار Spss 22، انجام پذیرفته است. برای این منظور از آزمونهای نرمال بودن دادهای کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تفاوت میانگینهای من-ویتنی و t مستقل استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که رابطهی مقیاس شکایات جسمانی با میزان استفاده از بازیهای الکترونیکی، مقیاسهای گوشهگیری، مشکلات توجه، رفتار پرخاشگرانه و مشکلات برونیسازی شدهی کلی با میزان بازی با گیم و مقیاس مشکلات خواب با میزان سرگرم شدن به موبایل در کودکان معنادار میباشد. بین سواد رسانهای مادران با مقیاسهای مشکلات رفتاری در کودکان هیچ ارتباطی یافت نشد. بین سطح تحصیلات مادران و مشکلات توجه کودکان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد بین سواد رسانهای مادران با میزان بازیهای الکترونیکی در کودکان رابطه وجود دارد. بین دو گروه دختر و پسر در میزان استفاده از رسانههای الکترونیک تفاوتی یافت نشد اما بین مشکلات رفتاری درونی سازی شده در دو گروه تفاوت معنادار بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش هرچه استفاده کودک از برخی رسانهها مانند تلویزیون و تلفن همراه بیشتر باشد شیوع و بروز برخی مشکلات درونی و برونیسازی شده نیز در او بیشتر است و از طرف دیگر هر چه سواد رسانهای در مادر بیشتر باشد کودک میزان استفاده کمتری از برخی رسانهها دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Mothers' Media Literacy and Behavioral Problems and the Rate of Use of Electronic Media in 4-6 Year-Old Children
نویسندگان [English]
- Fereshteh Soltani 1
- Mansooreh Karimzadeh 2
- Siyamak Tahmasebi 3
- Akbar Biglarian 4
1 student of pre school of Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
2 Associate professor of pre school, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran
3 Assistant Professor, Department of Pre-school, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran
4 Associate Professor of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the relationship between mothers' media literacy and the use of electronic media in children with behavioral problems of 4-6 year old children in Mojen. This is a descriptive-correlational study. The study population consisted of all parents and children of Mojen, and sample of 85 mothers with 4-6 year-old children in Mojen using cluster sampling method. Cochran's formula, with 95% confidence and 80% test ability, was selected from Quranic and Nursery schools and preschools around the city. Three questionnaires are: ASEBA Behavioral Problems, MLT-35 Media Literacy Questionnaire, and Electronic Media Use Questionnaire were used. Data analysis was performed at two levels of descriptive and inferential statistics using SPSS 22 software. For this purpose, we used Kolmogorov-Smirnov normality test, Pearson correlation and Spearman correlation, Mann-Whitney mean difference and independent t-test. Anger scales, attention problems, aggressive behavior, and generalized extrinsic problems with game play and sleep problems with mobile entertainment were significant in children.
کلیدواژهها [English]
- Behavioral problems
- Electronic media
- Media literacy