نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشیارفلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
4 استادیار هنر دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هدف مقاله حاضر طراحی و اعتبار یابی الگوی بومی برای برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر باشد. به این منظور ابتدا با بررسی مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر برای برنامه درسی به دست آمد، سپس میزان کاربردی بودن آنها از دیدگاه برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بررسی شد تا الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای مناسب طراحی و اعتبار یابی گردد. روش تحقیق حاضر از نوع رویکرد آمیخته بود که با روش کیفی نظرورزانه و روش پیمایشی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. جامعه پژوهش صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر و همچنین برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود که با روش نمونهگیری هدفمند صاحبنظران و با روش نمونهگیری خوشهای و قابلدسترس برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه از تحلیل تفسیر و استنباط، برای دادههای پرسشنامه از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار از روایی محتوایی و آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. نتیجه پژوهش ارائه الگوی پیشنهادی است که متشکل از سه بخش مبانی، اصول و عناصر دهگانه موردنظر اَکِر است که این الگو ازنظر صاحبنظران و کارشناسان برنامهریزی درسی معتبر تشخیص داده شد. برای هرکدام از بخشهای الگو مؤلفههایی ارائه شد که آن مؤلفهها را میتوان با توجه به ویژگیهایشان در یک یا بیش از یکی از سطوح سیاستگذاری، برنامهریزی درسی و اجرا بکار بست بهطوریکه بهکارگیری مؤلفههای ارائهشده در طراحی و تدوین برنامه درسی دوره ابتدایی بستر مناسب را برای اجرای هنرمندانه و زیبا شناسانه الگو در محیط اجرا فراهم میسازد.
تازه های تحقیق
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
designing and validating of native model for elementary curriculum based on aesthetics and art components
نویسندگان [English]
- Hassan ali Garmabi 1
- Hassan Maleki 2
- Saeed Beheshti 3
- Reza Afhami 4
1 PHD student of curriculum planning at Allameh Tabatabaei University
2 Associate professor of curriculum planning at Allameh Tabatabaei University
3 Associate professor of Islamic education philosophi at Allameh Tabatabaei University
4 Assistant professor of Art at Tarbiat Modarres University
چکیده [English]
The aim of This research was designing and validating of native model for elementary curriculum,that can implement aesthetics and art components in that curriculum. So firstly find aesthetics and art components for curriculum by study theoretical foundations and experts viewpoints of two fields curriculum studies and art. then were studied applicability of those components form viewpoint of curriculum developers of elementary course in Iran education system in order that to design and to validate purposed model based on appropriates components. The method's research was mixed approach that was used from speculation qualitative method and survey method with using from questionnaire and interview. research population was experts of two fields curriculum studies and art and curriculum developers of Iran education system too. experts sample selected with purposeful sampling and curriculum developers sample selected with cluster sampling and convenience sampling. analysis data was done with interpretation analysis and deduction for qualitative data and descriptive statistic for quantitive data. To estimate validity and reliability of research's tools was used content validity and cronbach's alpha. The result of research was purposed model that consist of three parts: foundations, principles and ten elements of curriculum. The purposed model was accredited from viewpoints of experts and curriculum developers. For each of model parts was offered aesthetics and art components that can use them in levels of curriculum making policy, curriculum development and curriculum implement. so that the using components in designing and curriculum development provides appropriate basis for artistic and aesthetic implementation of offered model.
کلیدواژهها [English]
- aesthetics
- art
- Curriculum Model
- Elementary course