نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی

2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی

3 استاد دانشگاه فرهنگیان

چکیده

این پژوهش به‌منظور بررسی رابطه بین مشارکت والدین درباره پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان (دختران) در پایه اول ابتدایی شهر (یاسوج)، با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را والدین دانش­آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه­ی اول ابتدایی شهر یاسوج که دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و بالاتر بودند که طبق آمار اداره آموزش‌وپرورش شهر یاسوج تعداد آن­ها (300) نفر بود و از این جامعه آماری تعداد (169) نفر با استفاده از جدول نمونه­گیری کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به‌عنوان نمونه آماری انتخاب و داده­های موردنیاز جمع­آوری گردید. روایی پرسشنامه مشارکت والدین توسط متخصصان و اساتید مورد تأیید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر مجموع متغیرها 76/0 به دست آمد. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگوروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن)، تجزیه‌وتحلیل گردید. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد بین مشارکت والدین در آگاهی از پیشرفت تحصیلی فرزندانشان در مؤلفه­های (نظارت والدین و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان، همکاری والدین و فعالیت‌های مدرسه، ارتباط بین والدین و معلمان در رفتار و عملکرد دانش­آموزان)، رابطه معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Parental Involvement Study on Female Students' Education Status at First Grade

نویسندگان [English]

  • enayat karimzadeh 1
  • mahdiye nowruzi 2
  • hosseinali kheyrinia 2
  • Adel Zafarinejad 3

1 Master of Curriculum Planning

2 Master of Curriculum Planning

3 Professor of Farhangian University

چکیده [English]

This study was conducted to investigate the relationship between parental participation on students' academic achievement in the first grade of elementary school (Yasuj) with a descriptive correlational research method. The statistical population of the study was parents of female students attending primary school in Yasuj who had postgraduate degrees according to Yasuj Education Department statistics (300). The statistical population of the study was 169 people using Krejcie and Morgan sampling table. The face and content validity of the Parent Participation Questionnaire was approved by experts and professors and its reliability was estimated 0.76 using Cronbach's alpha method. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson and Spearman correlation coefficient). The results showed that between parents' participation in the awareness of their children's academic achievement in the components (parental supervision and academic achievement of students, parental involvement and school activities, parent-teacher interference in student behavior and performance). There is a significant relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parents
  • Teachers
  • Schools
  • Participation
  • Education