نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

2 استادیار، دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباب‌بازی‌های خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدین‌صورت که یک گروه 15 نفره شامل دانش‌آموزانی که در جلسات بازی حضور داشتند (گروه آزمایش) و 15 نفر در گروه کنترل بودند. گروه آزمایش دانش‌آموزان دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-96 با روش نمونه‌گیری تصادفی انجام شد و بنا به درخواست پژوهشگر، گروه‌های آزمایش و کنترل از بین دانش‌آموزان سطح خوب، متوسط و ضعیف به‌صورت تصادفی توسط مربی آموزشی انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت از فرم ب پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس  استفاده شد و برای تحلیل ­­داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، به‌طوری‌که استفاده از اسباب‌بازی‌های خلاقانه باعث افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های آن (سیّالی، ابتکار، انعطاف‌پذیری و بسط) گروه مورد آزمایش‌شده است. (P<./1)؛ و با توجه به تأثیرات مثبت اسباب‌بازی‌های خلاقانه در خلاقیت دانش‌آموزان که می­توان از این نوع اسباب‌بازی‌ها به‌عنوان یک وسیله سرگرمی، خلاقانه و آموزشی اثربخش برای کمک به دانش‌آموزان در زمینه خلاقیت استفاده نمود. همچنین می‌توان به جنبه‌های دیگر از جمله تجربه و مهارت‌ها در این اسباب‌بازی‌ها توجه نشان داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The influence of innovative toys of Institute for the Intellectual Nurturing Center of Children and Young Adults on creativity in primary school children ageing 7 to 9. (Isfahan City 1396-97)

نویسندگان [English]

  • Roya Mehrali 1
  • Yazdan Movahedi 2

1 Master&amp;rsquo;s degree student in Industrial Design, Faculty of Islamic Design, Tabriz Islamic Art University

2 Assistant Professor, PhD in Cognitive Neuroscience, Faculty of Islamic Design, Tabriz Islamic Art University

چکیده [English]

Abstract
Goal: The goal of present study is to investigate the influence of innovative toys of Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults on creativity in primary school students in 1st, 2nd, and 3rd years in Isfahan City in 1396-97. Method: For this study the pre-test and post-test method is used with two group of controlled one and the experimental one. So that a group of 15 participants including students who were present in the playing sessions and 15 participants who were in the control group. The aimed group participants who were primary school students in 1st, 2nd, and 3rd years in Isfahan City in 1396-97 were selected by purposive sampling method (in this method the samples are selected randomly). To evaluating the student’s creativity, the form B questionnaire of Torrance4 was used. For analyzing the data, the SPSS software, version 21, and the Multivariate covariance analysis was used. Findings: Data analysis shown that there is significant differences between the average of scores in pre-test and post-test for both control and experimental groups, in a way that using creative toys causing a raise in creativity for the study group. Conclusion: according to the positive effects of creative toys in students creativity, this study shown that the educational instructors can use these kinds of toys as a mean of amusement which is creative and educational and also effective to help students in developing their creativity. Also can pay attention to the other aspects including experience and skills in these toys. However, this area still needs the expert designers’ more supports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative toys
  • Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults
  • creativity
  • children