نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

2 عضو هیات علمی

3 دانشجوی ارشد

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی­مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان می­باشد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی به شیوه پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونه‏برداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیش‏آزمون، آموزش آی‏مت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یک‌ساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پس‏آزمون به عمل آمد. جهت گردآوری داده­ها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارت‌های پایه­ریاضی قاسم­تبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‏ها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آی­مت به‌طور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارت‌های پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارت‌های پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آی­مت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطاف‌پذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آی­مت بر مهارت‌های پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهت‏ها و تفاوت‏ها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارت‌های طبقه‏بندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آی‏مت می‏توان خلاقیت و مهارت‌ها و توانایی‏های پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Influence of Mathematical Education in I-maths Form on the Creativity and Basic Skills of Preschool Children

نویسندگان [English]

  • mohsen hajitabar firouzjaee 1
  • Reza Mirrabh Razi 2
  • Fatemeh Asheedeh 3

1 Faculty member of Mazandaran University

2 Influence of Mathematical Education In the

3 ma

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of mathematical education in I-maths form on the creativity and basic skills of preschool children. Semi-experimental research design is a pre-test/post-test with control group. The statistical population consisted of all preschool children in Babol. Using a suitable sampling method, 40 children (20 in the experimental group and 20 in the control group) were selected. Then, from both groups, a pre-test was performed and after the pre-test, an IT training course was conducted for the experimental group and the control group did not receive the post-test. To collect the data, the Trance Creativity Test (Form B) and the Qasim Batar Basic Knowledge Test (2011) were used. The test reliability was 0.84 and 0.82, respectively. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis) were used to analyze the data. The results showed that the I-maths program had a significant effect on the creativity and growth of the children's basic mathematical skills and increased the creativity and development of the children's basic mathematical skills; the results of multivariate covariance between the groups showed that the I-maths program on two components of expansion and fluidity had a positive and significant effect on creativity, but it did not affect the two components of originality and flexibility, and also the I-maths program had a positive and significant effect on basic skills (mental retention, geometry, and recognition of similarities and differences). However, the classification and ranking skills did not have a statistically significant effect. Therefore, with the education of the I-maths creativity and skills of the pediatric math base can be enhanced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • I-maths
  • Creativity
  • Basic skills of math
  • 5-6-year-old Children