نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2 استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی
3 کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید رجائی تهران
چکیده
دوران کودکی حساسترین مرحله رشد خلاقیت است و کودکان امروزی اولین نسلی هستند که در فضای مجازی بزرگ میشوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان انجام شد. پژوهش به روش نیمه آزمایشی در جامعه کودکان پیش از دبستان شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1397 انجام شد. نمونهی پژوهش 50 نفر بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تصویری خلاقیت تورنس (فرم B) بود؛ و طرح پژوهش شامل مراحل پیشآزمون، آموزش در بستر فضای مجازی و پسآزمون بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد که برای بررسی فرضیهی پژوهش و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که خلاقیت کودکان پیش از دبستان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل با ضریب اطمینان (95%) بهطور معناداری (606/7673F=) افزایشیافته است؛ بنابراین فضای مجازی نقش مؤثری در خلاقیت کودکان پیش از دبستان دارد و آموزش در بستر فضای مجازی مناسب، رشد خلاقیت کودکان را به دنبال خواهد داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Cyberspace Training on the Creativity of Pre-School Children
نویسندگان [English]
- fatollah koushki 1
- Mahbobe khosravi 2
- nasrin abasijam 3
1 Ph.D. student of curriculum studies at Allameh Tabatabai University of Tehran
2 Assistant Professor of Curriculum Studies at Allameh Tabataba'i University
3 Master of Curriculum Studies, Shahid Rajaee University of Tehran
چکیده [English]
Childhood is the most sensitive stage in the development of creativity and today's children are the first generation to grow up in cyberspace. The purpose of this study was to investigate the effect of cyberspace training on the creativity of pre-school children. This semi-experimental research was carried out in the pre-school population of Kohdasht in the academic year 1397. The research sample was 50 people selected on the basis of available sampling and randomly divided into two experimental and control groups. The Torens Creativity Inventory (Form B) was a tool of research. The research design included pretest, cyber training, and posttest. Data were analyzed using SPSS software that was to investigate the research hypothesis and analysis of data, covariance analysis with repeated measurements was used. The results of the data analysis showed that the creativity of the children before the primary school of the experimental group increased significantly (F=7673/606) compared with the control group with a confidence coefficient (95%). Cyberspace plays an important role in the creativity of pre-primary school children, so education in the appropriate cyberspace will result in the development of children's creativity.
کلیدواژهها [English]
- Cyberspace
- Creativity
- Pre-school children