سحر تیماج چی؛ معصومه سادات ابطحی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیشدبستانی تهران میباشد. این پژوهش بر حسب هدف تحقیقی کاربردی است و روش تحقیق نیمهآزمایشی با گروه پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل نوآموزان پیشدبستانی (5 الی 6 ساله) منطقه دو شهر تهران و روش ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیشدبستانی تهران میباشد. این پژوهش بر حسب هدف تحقیقی کاربردی است و روش تحقیق نیمهآزمایشی با گروه پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل نوآموزان پیشدبستانی (5 الی 6 ساله) منطقه دو شهر تهران و روش نمونهگیری در دسترس است که حجم نمونه، 24 نفر تعیین شد. پرسشنامه هوش گاردنر برگرفته از ابعاد هوش کودک (شامل منطقی ـ ریاضی، فضایی، زبانی ـ کلامی، بدنی ـ جنبشی، میانفردی، درون فردی، موسیقیایی، طبیعتگرا) که شامل 80 سؤال میباشد و این پرسشنامهها توسط محقق و به کمک مربیان کودکان تکمیل شده است. دادههای حاصل با تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که آموزش مهارتهای زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش از دبستان اثر معناداری دارد.
بهرام اصل فتاحی؛ حکیمه تقی پور معصومی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز میباشد که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه خلاقیت تورنس است. دادههای تحقیق با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد بازیدرمانی بر مؤلفههای شادکامی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. همچنین بر اساس نتایج بازیدرمانی بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی تبریز تأثیرگذار بود.
زهرا افتخاری؛ محمدعلی نادی؛ فریبا کریمی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در کشورهای منتخب در بخش پیشدبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحلهای برودی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسبوکار بوده که بهموجب نتایج مطالعه رتبهبندی مدارس کسب وکار در ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در کشورهای منتخب در بخش پیشدبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحلهای برودی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسبوکار بوده که بهموجب نتایج مطالعه رتبهبندی مدارس کسب وکار در سال 2017 که توسط انجمن بینالمللی فایننشال رتبهبندی شده بودند، انتخاب شدند. در این پژوهش، با مراجعه به 30 مدرسه که دارای پیشدبستانی بودند و مصاحبه نیمه ساختمند با هیأت مدیره آنها مؤلفههای مدلهای مدارس کسبوکار در بخش پیشدبستانی در کشورهای منتخب مورد شناسایی، تطبیق و تحلیل قرار گرفت. مؤلفههای شناساییشده بین مراکز پیشدبستانی در این کشورها شامل: اهداف آموزشی، فضای یادگیری، جذب و بکارگیری نیروی انسانی توانمند، فضای فرهنگی، تربیتی وهنری، محتوای آموزشی، ارزیابی و نظارت، مرکز یادگیری شبیهسازیشده، گروههای تخصصی آموزشی، مشارکت اولیا، چشمانداز، مأموریت و پژوهش بوده است که با مقایسه و تطبیق، تفاوتها و شباهتها، مدل مطلوب مدارس کسبوکاردربخش پیشدبستانی در کشورهای منتخب برای ایران شناسایی شد.
خیرقدم صبوری؛ عفت عباسی؛ مسعود گرامیپور
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-27
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش مورد مطالعه قرارگرفتند. فعالیتها و فنون نمایش خلاق به مدت 18 جلسه 1 ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری مهارتهای حلمسئله، ترکیبی وام گرفته از خرده آزمونهای هوش وکسلر شامل درک مطلب، فراخنای ارقام، طراحی مکعبها و شباهتها و خرده آزمون خلاقیت تورنس (آزمون تصویری فرمB) بود. اعتبار ابزار اندازهگیری مهارتهای حل مسأله با استفاده از توافق نظر صاحبنظران روانشناسی، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با بیش از 95 درصد اطمینان، اجرای فعالیتهای نمایش خلاق بر مهارتهای یادآوری، سازماندهی، تحلیل، تولید و ارزشیابی و به طور کلی بر مهارتهای حل مسئله تأثیر مثبت و معنیداری دارد.