نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی، داتشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

2 علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش‌دبستانی تهران می‌باشد. این پژوهش بر حسب هدف تحقیقی کاربردی است و روش تحقیق نیمه‌آزمایشی با گروه پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه­ی آماری پژوهش شامل نوآموزان پیش‌دبستانی (5 الی 6 ساله) منطقه دو شهر تهران و روش نمونه‌گیری در دسترس است که حجم نمونه، 24 نفر تعیین شد. پرسشنامه هوش گاردنر برگرفته از ابعاد هوش کودک (شامل منطقی ـ ریاضی، فضایی، زبانی ـ کلامی، بدنی ـ جنبشی، میان‌فردی، درون فردی، موسیقیایی، طبیعت‌گرا) که شامل 80 سؤال می‌باشد و این پرسش‌نامه‌ها توسط محقق و به کمک مربیان کودکان تکمیل شده است. داده‌های حاصل با تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که آموزش مهارت‌های زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش از دبستان اثر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Life Skills Education Based on Multiple Intelligence on Improving the Performance (Intelligence) of Preschool Children in Tehran

نویسندگان [English]

  • Sahar Timajchi 1
  • masoumeh Abtahi 2

1 Department of educational science, science and research branch. Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of educational science, science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to see the effectiveness of life skills education based on multiple intelligence on improving the performance (intelligence) of preschool children in Tehran. The present research is based on the objective of an applied research, and the method of research is semi-experimental with the experimental and control group. The statistical population of the study consisted of pre-school students (5 to 6 years old) in Tehran 2nd district and a sampling method was available that 24 subjects were selected. In order to identify the factors, inferential statistics and SPSS software were used. The researchers used Gardner's multiple intelligence questionnaire derived from dimensions of intelligence (Logical-Mathematical, Visual-Spatial, Verbal-Linguistic, Body-Kinesthetic, Intra Personal, Interpersonal, Musical-Rhythmic, Naturalistic) that includes 80 questions and each question is about a dimension of intelligence. These questionnaires were completed by the researcher and the children's teachers. The results of the research indicate that life skills training based on multiple intelligence has an impact on improving the performance (intelligence) of pre-primary children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life skills training
  • Multiple intelligence
  • Improving performance
  • Preschoolers