رویا مهرعلی؛ یزدان موحدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباببازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدینصورت که یک گروه 15 نفره شامل دانشآموزانی که در جلسات بازی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباببازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدینصورت که یک گروه 15 نفره شامل دانشآموزانی که در جلسات بازی حضور داشتند (گروه آزمایش) و 15 نفر در گروه کنترل بودند. گروه آزمایش دانشآموزان دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-96 با روش نمونهگیری تصادفی انجام شد و بنا به درخواست پژوهشگر، گروههای آزمایش و کنترل از بین دانشآموزان سطح خوب، متوسط و ضعیف بهصورت تصادفی توسط مربی آموزشی انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت از فرم ب پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوریکه استفاده از اسباببازیهای خلاقانه باعث افزایش خلاقیت و مؤلفههای آن (سیّالی، ابتکار، انعطافپذیری و بسط) گروه مورد آزمایششده است. (P<./1)؛ و با توجه به تأثیرات مثبت اسباببازیهای خلاقانه در خلاقیت دانشآموزان که میتوان از این نوع اسباببازیها بهعنوان یک وسیله سرگرمی، خلاقانه و آموزشی اثربخش برای کمک به دانشآموزان در زمینه خلاقیت استفاده نمود. همچنین میتوان به جنبههای دیگر از جمله تجربه و مهارتها در این اسباببازیها توجه نشان داد.
بهرام اصل فتاحی؛ حکیمه تقی پور معصومی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز میباشد که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه خلاقیت تورنس است. دادههای تحقیق با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد بازیدرمانی بر مؤلفههای شادکامی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. همچنین بر اساس نتایج بازیدرمانی بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی تبریز تأثیرگذار بود.
محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیشآزمون، آموزش آیمت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یکساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پسآزمون به عمل آمد. جهت گردآوری دادهها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارتهای پایهریاضی قاسمتبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آیمت بهطور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آیمت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطافپذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آیمت بر مهارتهای پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارتهای طبقهبندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آیمت میتوان خلاقیت و مهارتها و تواناییهای پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.
فتح اله کوشکی؛ محبوبه خسروی؛ نسرین عباسی جم
چکیده
دوران کودکی حساسترین مرحله رشد خلاقیت است و کودکان امروزی اولین نسلی هستند که در فضای مجازی بزرگ میشوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان انجام شد. پژوهش به روش نیمه آزمایشی در جامعه کودکان پیش از دبستان شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1397 انجام شد. نمونهی پژوهش 50 نفر بودند ...
بیشتر
دوران کودکی حساسترین مرحله رشد خلاقیت است و کودکان امروزی اولین نسلی هستند که در فضای مجازی بزرگ میشوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان انجام شد. پژوهش به روش نیمه آزمایشی در جامعه کودکان پیش از دبستان شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1397 انجام شد. نمونهی پژوهش 50 نفر بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تصویری خلاقیت تورنس (فرم B) بود؛ و طرح پژوهش شامل مراحل پیشآزمون، آموزش در بستر فضای مجازی و پسآزمون بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد که برای بررسی فرضیهی پژوهش و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که خلاقیت کودکان پیش از دبستان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل با ضریب اطمینان (95%) بهطور معناداری (606/7673F=) افزایشیافته است؛ بنابراین فضای مجازی نقش مؤثری در خلاقیت کودکان پیش از دبستان دارد و آموزش در بستر فضای مجازی مناسب، رشد خلاقیت کودکان را به دنبال خواهد داشت.
حسنعلی گرمابی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی است. از آن جا که این کتابها دارای 4 بخش علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم زمین و بهداشت بوده لذا از هر یک از بخشهای هر یک از این کتابها یک درس بهطور تصادفی (مجموعاً 20درس) به عنوان نمونه آماری برگزیده شده است. تکالیف واگرا در این نمونه آماری براساس ویژگیهای انعطافپذیری، اصالت و سیال بودن کدگذاری شدهاند و برای برآورد پایایی آن از روش ضریب همبستگی بین کدگذاران استفاده شده که این ضریب در هریک از کتابهای علوم پایههای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب برابر با 70/0، 87/0، 86/0، 89/0 و 94/0 برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارائه شده در هر یک از بخشهای کتابهای علوم و پایههای مختلف یکسان نبوده و از نظر سازماندهی طولی نیز دارای نظم مشخصی نمیباشد و میزان این نوع تکالیف در این کتابها 31/30 درصد بوده و بقیه تکالیف از نوع همگرا میباشند و در مقایسه پایهها با یکدیگر میزان تکالیف واگرای ارائه شده از بیشتر به کمتر به ترتیب مربوط به پایههای اول با 5/54، پنجم با 9/30، سوم با 7/30، دوم با 4/29 و چهارم با 5/23 درصد میباشد.
مریم سادات کیافر؛ سید محسن اصغری نکاح
چکیده
حلمساله مهارتی مهم برای عملکرد اجتماعی زندگی روزانه کودک است و اشتراکات در مبانی نظری و پژوهشی خلاقیت و حلمساله نشان داده که میتوان از طریق خلاقیت این مهارت را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی افزایش توانایی حلمساله در کودکان پیشدبستانی پسر از طریق آموزش خلاقیت انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی و حجم نمونه ...
بیشتر
حلمساله مهارتی مهم برای عملکرد اجتماعی زندگی روزانه کودک است و اشتراکات در مبانی نظری و پژوهشی خلاقیت و حلمساله نشان داده که میتوان از طریق خلاقیت این مهارت را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی افزایش توانایی حلمساله در کودکان پیشدبستانی پسر از طریق آموزش خلاقیت انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی و حجم نمونه مورد نظر 20 کودک پسر پیشدبستانی بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به صورت مساوی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش 12 جلسه مداخلات مربوطه را دریافت نمودند. ابزار پژوهش، آزمون حلمساله اجتماعی والی بود که در پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که حلمساله در کودکان گروه آزمایش بهطور معناداری در اثر مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که اگر آموزش خلاقیت به صورت مناسب و با تمهای موضوعات درگیر کودکان در موقعیتهای واقعی انجام گیرد میتواند باعث بهبود حلمسائل در آنها گردد.