تاثیر اسباب بازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت کودکان دبستانی 7 تا 9 سال

رویا مهرعلی؛ یزدان موحدی

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/soece.2021.36639.1184

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباب‌بازی‌های خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدین‌صورت که یک گروه 15 نفره شامل دانش‌آموزانی که در جلسات بازی ...  بیشتر

تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تربیت مثبت مدرسه محور ویژه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

سما سادات؛ شهرام واحدی؛ اسکندر فتحی آذر؛ رحیم بدری گرگری

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 25-54

https://doi.org/10.22054/soece.2021.53575.1262

چکیده
  تربیت مثبت مدرسه محور سازه جدیدی است که رسالت آن، اصلاح و نهادینه‌سازی مفاهیم مثبتی همچون امید، شادی، بخشش، همدلی و خودتنظیمی از طریق آموزش دانش آموزان در مدرسه به‌عنوان محیطی مناسب جهت یادگیری ارزش‌ها و هنجارها است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تربیت مثبت مدرسه محور ویژه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی و آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی

مریم تمسکی؛ سهراب عبدی زرین

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 55-76

https://doi.org/10.22054/soece.2020.49567.1242

چکیده
  اضطراب اجتماعی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در کودکان، مانع بسیاری از فعالیت‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد مقایسه تأثیر بازی‌درمانی و مهارت‌های زندگی می‌تواند در کاهش یا مواجه این اختلال به کودکان پیش از دبستان کمک شایانی کند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه کودکان مراجعه‌کننده به کلینیک‌های مشاوره و روان­شناسی با روش نیمه آزمایشی با ...  بیشتر

توصیف و ترسیم سطوح ادراک معلمان مراکز پیش‌دبستان از نظریه سازنده گرایی

مصطفی سالاری؛ حامد صالحی

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 67-122

https://doi.org/10.22054/soece.2020.12115.1076

چکیده
  مطالعات پشتوانه نظریه سازنده‌گرایی به‌عنوان یک نظریه یادگیری به تغییرات در نگرش و عمل بسیاری از افراد درگیر در فرایند یادگیری و تدریس منجر شده است. در همین راستا، مطالعه حاضر باهدف توصیف و ترسیم سطوح متفاوت برداشت و نگرش معلمان مراکز پیش‌دبستان نسبت به این نظریه و کاربست آن در کلاس درس انجام شده است. این مطالعه یک پژوهش کیفی با روش ...  بیشتر

بررسی رابطه بین مشارکت والدین درباره پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (دختران) در پایه اول ابتدایی

عنایت کریم زاده؛ مهدیه نوروزی؛ حسینعلی خیری نیا؛ عادل ظفری نژاد

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22054/soece.2021.56192.1270

چکیده
  این پژوهش به‌منظور بررسی رابطه بین مشارکت والدین درباره پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان (دختران) در پایه اول ابتدایی شهر (یاسوج)، با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را والدین دانش­آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه­ی اول ابتدایی شهر یاسوج که دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و بالاتر بودند که طبق آمار اداره ...  بیشتر

اثربخشی برنامه‌ی تلفیقی آموزش مهار اضطراب بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان

نرگس پورطالب؛ میرمحمود میرنسب؛ رحیم بدری گرگری

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 123-144

https://doi.org/10.22054/soece.2020.39358.1204

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تلفیق مداخله‌های شناختی، رفتاری و تربیتی، بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر پایه ششم در شهر تبریز تشکیل می‌دادند. نمونه موردنظر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش‌دبستانی شهر تهران

سحر تیماج چی؛ معصومه سادات ابطحی

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، صفحه 145-162

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38775.1203

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش‌دبستانی تهران می‌باشد. این پژوهش بر حسب هدف تحقیقی کاربردی است و روش تحقیق نیمه‌آزمایشی با گروه پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه­ی آماری پژوهش شامل نوآموزان پیش‌دبستانی (5 الی 6 ساله) منطقه دو شهر تهران و روش ...  بیشتر