نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
چکیده
مهارتهای پایۀ ریاضی در دوران پیش از دبستان، نقش تعیینکنندهای در پیشرفت ریاضی سالهای بعد دارد. با وجود این، پژوهشهای اندکی پیرامون تأثیر آموزش مهارتهای پایۀ ریاضی، به ویژه برای کودکان در معرض آسیب از نظر مشکلات ریاضی انجام شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ آموزش مهارتهای پایۀ ریاضی بر افزایش پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب از نظر بروز مشکلات ریاضی به اجرا درآمد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نوع طرحهای پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی کودکان با عملکرد پایین در مهارتهای حافظه فعال و پیش ریاضی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 در مراکز پیشدبستانی و مهدهای کودک شهر تهران ثبت نام کرده بودند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. پنجاه و هفت کودک در این پژوهش شرکت کردند که به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی در یک دورۀ 24 جلسهای آموزش مهارتهای پایه ریاضی شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سنجش مهارتهای پایه ریاضی کهن صدق (1376) و هوش آزمای تهران استنفورد بینه (1391) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آزمون t مستقل، برای مقایسه دو گروه آزمایشی و گواه از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی پیش از اجرای برنامه مداخله و همچنین تحلیل کوواریانس جهت بررسی تأثیر برنامه مداخلهای مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای به دست آمده حاکی از تأثیر معناداری آموزش مهارتهای پایه ریاضی بر پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب از نظر بروز مشکلات ریاضی است. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که ارائه آموزش مهارتهای پایه ریاضی روشی موثر جهت پیشگیری از مشکلات ریاضی و افزایش پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Basic Math Training Program on Math Achievement of Children with Low Working Memory and Pre-Math Skills
نویسندگان [English]
- ahmad ahmadi
- Ahmad Behpazhoh
- Mohsen Shokohi ykta
چکیده [English]
Abstract
Early pre-math skills in kindergarten have proven to affect mathematical achievement in school years, but there is limited research about the efficacy of pre-math training particularly for at-risk children for mathematical difficulties. The current study utilized an applied design with pre- and post-tests in the experimental and control groups. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of basic math skills training on enhancing math achievement of preschool children with low working memory and pre-math skills. In a randomized cluster sampling method, data were collected for 57 preschool children with low working memory and pre-math skills who registered in the academic year 2015-16 in daycare and preschool centers in Tehran, Iran. The participants randomly were assigned into two groups. The experimental group participated in the pre-math training program in 24 sessions, 30 to 45 minutes each. Kohansedgh Basic Mathematical Skills for Children (1998) and Stanford-Binet Intelligence Test (2012) were used to evaluate mathematical skills and intelligence quotient. Independent t test was used to examine differences among demographic characteristics of the subjects in the both experimental and control groups. Also analysis of covariance was conducted to examine the effectiveness of the intervention. The findings revealed that pre-math skills training increased math achievement of preschool children at risk for mathematical difficulties. Therefore, it can be concluded that basic math training is an effective methods to prevent math problems or improve math achievement of children at risk for mathematical problems
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Pre-math skills training
- Preschool children with low performance in working memory
- Math achievement