نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

 
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی سبک­های معنوی کودکان در شناخت خداوند می­باشد. مرور پیشینۀ پژوهشی نشان داد که تاکنون در این رابطه، پژوهشی در ایران صورت نگرفته است. برای رسیدن به این هدف، از پژوهش کیفی با رویکرد تلفیقی استفاده شد. جامعۀ هدف این پژوهش کلیۀ دانش‏آموزان دختر مقطع ابتدایی پایۀ سوم تا ششم تهران بودند و تعداد نمونه 20 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونه‏گیری از نوع هدفمند انتخاب شدند. روش­های جمع آوری اطلاعات کیفی، شامل مصاحبه با کودک، مصاحبه با والدینش و نقاشی می‏شد. برای تحلیل داده‏ها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد و نتایج نشان داد که در کودکان چهار سبک برای شناخت خداوند وجود دارد که عبارتند از روش کلمه­محور، روش عمل­محور، روش احساس­محور و روش نماد­محور. در مجموع می­توان گفت که کودکان دارای سبک­های ترجیحی متفاوتی در شناخت خداوند هستند که با این وجود، در بین تنوع‏های گسترده­ی آن‏ها می‏توان چهار روش اصلی را شناسایی کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Children's Spiritual Styles for Knowing God: A Qualitative Research

نویسندگان [English]

  • mohammad hossein khani
  • Batul Tamme

Allame Tabataee

چکیده [English]

 
Abstract
The purpose of this study is to examine children's spiritual styles for knowing God. In reviewing the literature, no studies were found examining the children's spiritual styles for knowing God in Iran. For this purpose, we use qualitative research techniques through mosaic approach. The population of this study is all of 3 to 6th grade elementary students of Tehran which is the capital of Iran. We use purposeful sampling method to select 20 students for our sample. Methods of collecting qualitative data were interviewing with the child, interviewing with her parents and child's drawings.  In order to analyze the data, we use the content analysis method. The results showed that there are four ways for knowing God, which are action-centered approach, emotion-centered approach, word-centered approach and symbol-centered approach. In sum, we can say that there are different preferred styles for children in knowing God. Within this diversity, however, four vital spiritual avenues were demonstrated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Knowing God
  • children
  • Qualitative research
منابع و مآخذ
اسکندری، ح. (1379). خدا به تصور کودکان. تهران: انتشارات  فرهنگی ‌منادی‌ تربیت
باهنر، ن. (1380). آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی شرکت چاپ و نشر بین الملل.
باهنر، ن. (1386). آموزش مفاهیم دینی همگام با روان‌شناسی رشد (چاپ نهم). تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
باهنر، ن. (1387). رسانه‌ها و دین: از رسانه‌های سنتی اسلامی تا تلویزیون (چاپ دوم)، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما.
پریرخ، پ. (1391). ارزشیابی شخثیت کودکان بر اساس آزمونهای ترسیمی، تهران: انتشارات رشد.
خادمی، ع. (1370). درک کودکان دبستانی از مفاهیم دینی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 27: 115-93.
خوانساری، ج. م. (1373)، شرح غررالحکم و دررالحکم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دادستان، پ. (1386). 18مقاله در روان شناسی، تهران: سمت.
دلشاد تهرانی، م. (1383)، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، قم: دفتر نشریات معارف.
سجادی، م. (1378). چند مبحث اساسی در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران:انتشارات امیر کبیر.
صلصالی، م؛ پرویزی، س؛ ادیب، م. (1382). روش‏های تحقیق کیفی، تهران : انتشارات بشری.
طلائیان، ز. (1389). آموزش مفهوم خدا به کودک، مجله کودک، 67: 54-52.
مارنات، گ.گ. (2003). راهنمای سنجش روانی،ترجمه حسن پاشا شریفی؛ محمد رضا نیکخو. (1384). جلد اول و جلد دوم. تهران:نشر سخن.
متقی فر، غ. (1388). کاربرد نظریة مراحل توسعة ایمان جیمز فاولر در اسلام، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی، قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی (ره).
منصور، م.، دادستان، پ. (1391). دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی، تهران: انتشارات بعثت .
منصور، م.، دادستان، پ. (1392). روانشناسی ژنتیک، تهران: انتشارات رشد.
موسوی نسب، م.ر؛ عسکری، ع؛ شاملی، ع. (1390). مراحل تحول محتوا و انگیزه‏های دعا در کودکان و نوجوانان، فصلنامه روان شناسی و دین،4(2): 26-5.
نوذری، م. (1388). توصیف و ارزیابی رویکرد شناختی رشد دینی، اسلام و پژوهش‏های تربیتی، 2: 168-139.
نوذری م. (1389).  تبیین ویژگی‏های برنامه درسی تربیت دینی کودکان پیش دبستانی، از طریق مقایسه دیدگاه‏های گروهی از متخصصان و مربیان پیش دبستانی با برنامه موجود، پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز:دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
یاب، ا . (2002). کلیدهای آموختن به کودکان دربارۀ خدا، مترجم حاجی زاده، م. (1381). تهران :انتشارات صابرین.