نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه الزهرا
2 استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران
چکیده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکرد اجرایی (توجه) و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی بود. این پژوهش از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان دختر و پسر مراکز پیش از دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند که از بین آنها 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) 6 تا 7 ساله از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از آزمون عصب- روانشناختی کانرز برای ارزیابی توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی کودکان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی وجود دارد (05/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که وجود مشارکت میتواند توجه و عملکرد روانی- حرکتی را تحتتاثیر قرار دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Comparison of Executive Functions (Attention) and Psychomotor Performance in Preschoolers Based on Participation and Traditional Kindergarten
نویسندگان [English]
- Elahe Moezi 1
- Muluk Khademi 1
- zahra naghsh 2
1 Al-Zahra University
چکیده [English]
The aim of this study was to compare executive function (attention) and psychomotor performance in preschoolers based on participation and traditional kindergarten. The method of study was a causal – comparative design. The study population included all male and female children of pre-school centers in Tehran in the academic year 1394-95 that among them 60 children (30 boys and 30 girls) from 6 to 7-year-olds were selected through purposive sampling. To collect the data used from the nerve-psychological Connors test used to assess attention and psychomotor performance. To analyze the data T-test and multiple analysis of variance was used. The results showed a significant difference between selective attention and psychomotor performance in children of preschool based on participation and traditional (p< 0/05). According to the results, it can be concluded that the existence of and participation can affect selective attention the psychomotor performance.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Executive function (attention)
- Psychomotor
- Preschoolers based on participation
- Traditional kidergarten