نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی است. از آن جا که این کتابها دارای 4 بخش علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم زمین و بهداشت بوده لذا از هر یک از بخشهای هر یک از این کتابها یک درس بهطور تصادفی (مجموعاً 20درس) به عنوان نمونه آماری برگزیده شده است. تکالیف واگرا در این نمونه آماری براساس ویژگیهای انعطافپذیری، اصالت و سیال بودن کدگذاری شدهاند و برای برآورد پایایی آن از روش ضریب همبستگی بین کدگذاران استفاده شده که این ضریب در هریک از کتابهای علوم پایههای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب برابر با 70/0، 87/0، 86/0، 89/0 و 94/0 برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارائه شده در هر یک از بخشهای کتابهای علوم و پایههای مختلف یکسان نبوده و از نظر سازماندهی طولی نیز دارای نظم مشخصی نمیباشد و میزان این نوع تکالیف در این کتابها 31/30 درصد بوده و بقیه تکالیف از نوع همگرا میباشند و در مقایسه پایهها با یکدیگر میزان تکالیف واگرای ارائه شده از بیشتر به کمتر به ترتیب مربوط به پایههای اول با 5/54، پنجم با 9/30، سوم با 7/30، دوم با 4/29 و چهارم با 5/23 درصد میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Content of the Elementary School Empirical Science Books from the Perspective of Guildford’s Creativity Indicators
نویسنده [English]
- Hassanali Garmabi
Allameh Tabatabee
چکیده [English]
Abstract
The present study analyzes the content of the elementary school empirical science books from the perspective of Guildford’s creativity indicators. This analysis has determined divergent tasks as factor of creativity, and these tasks have been surveyed in elementary schools empirical science books. This research is a quantitative content analysis, and its population is elementary schools empirical science books. Since these books have 4 sections of biological sciences, physical sciences, earth sciences, and health; therefore, the sample has been chosen from each section. So one lesson has been selected randomly from each section, and attained a total of 20 lessons. In this sample, divergent tasks have been coded based on the characteristics of fluency, flexibility and originality. To estimate the reliability used from correlation coefficient of between coders. This coefficient in the empirical science books of the first, second, third, fourth and fifth grades equaled with 0.7, 0.87, 0.86, 0.89 and 0.94. The data analysis has carried out by descriptive statistic. The results shown measure of divergent tasks not equal in the 4 sections of empirical science books and different grades too. The measure of divergent tasks not regular from view of vertical organization. The measure of divergent tasks is 30.31 percent in empirical science books of elementary course, and other tasks are convergent tasks. In comparison with grades, the measure of divergent tasks from more to less consists of the first grade: 54.5, the fifth grade:30.9, the third grade:30.7, the second grade: 29.4, and the fourth grade:23.5 .
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Content analysis
- creativity
- Empirical science books