نویسندگان

1 استادیار آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور

2 دانشجوی دکتری اموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران جنوب و مدرس دانشگاه پیام نور تهران جنوب

چکیده

اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرش­های محیط زیستی دارد و آموزش محیط ­زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرش­های محیط­زیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی­های رایانه­ای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیش­دبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیش‌دبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه­ی آماری 30 کودک مقطع پیش­دبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و به­طور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند.  مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیش­آزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پس­آزمون مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروه­های مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به‌دست آمده از آزمون فرضیه‌ها نشان داد که سطح معنی­داری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر می­باشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش محیط­زیست به کودکان مقطع پیش­دبستان تائید می­گردد. با توجه به اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش مفاهیم پسماند می­توان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازی­ها برای آموزش­های محیط­زیستی نمود و از فواید آن بهره جست.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Measure the Effectiveness of Computer Games on the Knowledge, Attitudes and Behavior in Preschooler’s Waste Management

نویسندگان [English]

  • Maryam Larijani 1
  • sahar rashidi 2

1

2

چکیده [English]

The importance of environmental education are well known globally among communities. In the meantime, Childhood importance of building environmental attitudes and environmental education in this period, a way to develop environmental attitudes in humans. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of computer games on waste management concepts to preschoolers. The method of this study was pretest-posttest with control group. The study population was all children preschool Baharan in the academic year 2013-2014. The statistical sample of 30 students randomly into two groups (1 control and 1 control group) were selected. Data were collected by researcher-designed in three dimensions: knowledge, attitude, and behavior of the waste management), which is calculated after determining its validity and reliability (80/0) with a Pictures include the question asked by educators and children were questioned separately on the face. The first step before training as pre-test and post-test of the second stage after finishing training as examined. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics test. The results of the test demonstrate that the significant level of knowledge variable (sig = .038), attitude (sig = .000) and in favor of Waste Management (sig = .000) obtained from 05 / smaller as a result of the hypothesis that the effectiveness of environmental education to children in pre-school Rayanh‌Ay Bazy‌Hay confirmed in throughput. Due to the residual effects of computer games in education concepts can be extended to produce this category of games for environmental education and the benefits it used.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental education
  • computer games
  • children
  • Waste concepts
  • Preschool
امینی­فر، الهه؛ صالح صدق­پور، بهرام و زاده­دباغ، حسین. (1391). تاثیر بازی رایانه­ای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانش­آموزان. فصلنامه فناوری آموزش، 6(3): 184-177.  
حاجی­زاده، محمد؛ فیروزیی، فاطمه و صفاریان، سعید. (1393). تاثیر بازی رایانه­ای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانش­آموزان.  فصلنامه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(17): 99-77.
خزایی، کامیان و جلیلیان، نوشین. (1393). تاثیر بازی­های آموزشی رایانه­ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش­آموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(18): 39-23.
شبیری، سیدمحمد؛ میبودی، حسین؛ ملکی­پور؛ احمد و سرادی­پور، عادله. (1393). ارزیابی و آماده­سازی مربیان مهدکودک­ها برای آموزش محیط­زیست به کودکان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 3(5): 124-114.
رستگارپور، حسن و مرعشی، پوپک. (1391). اثر بازی­های کامپیوتری در یادگیری مفاهیم شیمی. فصلنامه پژوهش در آموزش، 2(4):1-11. 
دلوز، ژاک. (1380). آموزش برای قرن بیستم و یکم. ترجمه افتخارزاده، سیدفرهاد، تهران: انتشارات عابد.
عظیمی، اسماعیل؛ جعفری­هرندی، رضا و موسوی­پور، سعید. (1393). اثربخشی بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 2(15): 44-34.
صالح صدق­پور، بهرام و غلامرضائی، فاطمه. (1392). نقش بازی رایانه­ای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیش­دانسته­های زبان و ریاضی دانش‌آموزان. فصلنامه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(11): 113-89.
Aminrad, Z., Zakariya, S.Z.B.S, Hadi, A.S. & Sakari, M. (2013). Relationship between Awareess, Knowledge and Attitudes towards Environmental Education among Secondary School Students in Malaysia. World Applied Sciences Journal, No.22: 1326-1333.
Amory, A. (2010). Learning to play Games or playing games to learn? Ahealth education case study with soweto teenagers. Australasian Journal of Educational Technology, No.26: 810- 829.
Aldrich, C. (2004). Simulations and the future of learning. New York: Pfeiffer.
Aghlara, L., Tamjidi, N. H. (2011). The effect of digital games on Iranian children’s vocabulary retention in foreign language acquisition. Infternational Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2011), istanbol, turkey, 19-22 octobr 2011, from site: http:// www.iceepsy.org/content.asp?UNITS_ID=47.
Basile, C.G. (2000).Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. Journal of Environmental Education, No. 32: 21-28.
Becker, K. (2007.). Digital games once removed: Teaching teachers. British Journal of Education Technology, No.38: 478-488.
Bredencamp, S. C. Copple (1997). “Developmentally appropriate practice in early childhood education. Washington, D.C.: NAEYC: 10-20.
Carr, D., Bossomaier, T. (2011). Relativity in a rock field: A study of physics learning with coputer game. Australasian Journal of Educational Technology, NO.27: 1042- 1067.
Chang, y., C., Peng, H., Y., & Chao, H. C. (2012). Examing the effects of learning mmotivation and of cours design in an instructional simulation game. Interactive Learning Environmennts, No.18: 319- 339.
Didonet, V. (2008). Early childhood education for a sustainable society. The contribution of early childhood education to a sustainable society, UNESCO: Paris
Dolf Achrash, H. (2011). Effect of Computer Assisted Instruction on Sxience Acheievement. Journal of Technology & Education, No. 5: 35-39.
Hwang, G.-J., Wu, P.H. (2012). Advancements and trends in digital game- based learning research: a review of publications in selected journals from 2001 to 2010. British Journal of Educational Technology, NO.43:6-10.
Latif, R. A. (2007). Understanding Malaysian students as gamers: experience. Proceedings of the 2nd International conference on Digital interactive media in entertainment and arts, 137-141.
Cheng, Y. M., Lou, S. J., Kuo, S. H., & Shih, R. C. (2013). Investigating elementary school students' technology acceptance by applying digital game-based learning to environmental education. Australasian Journal of Educational Technology, 29(1): 96-110.
Petkov, M., Rogers, F. E. (2011).”Using Gaming to Motivate Todays Technology Dependent Students”. Journal of stem Teacher Education, NO. 48: 7-12.
Soydan, S. B,. And Samur, A. Ö. (2014). Validity and reliability study of environmental awareness and attitude scale for preschool children. international Journal of Academic Research  in  Education  and Review, No. (5): 118-128.
Sung, T., Chuang, Y. (2007). “Effect of Digital Games on Children’s Cognitive Achievement”. Journal of multimedia, NO. 5: 27-30.
Tilbury, D. (1994). The critical learning years for environmental education. In R.A. Wilson (Ed.). Environmental Education at the Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association for Environmental Education, pp. 11-13.
Williams, H. (2011). Examining the Effects of Recycling Education on the Knowledge, Attitudes, and Behaviors of Elementary School Students. Outstanding Senior Seminar Papers.Paper 9. http://digitalcommons.iwu.edu/envstu_seminar/9
Zin, N. A. M., Jaafar, A., and Yue, W. S. (2009). Digital game - based learning (DGBL) model and development methodology for teaching history. Wseas transactions on computers, 2(8): 322- 333.
Zhi, H., & Zhenhong, Z. (2008). Integration of g ame elements with role play in collaborative learning - acase study of quasi - GBL in Chinese higher education. Edutainment, pp: 427- 435.
Zin, N. A. M., Jaafar, A., & Yue, W. S. (2009). Digital game - based learning (DGBL) model and development methodology for teaching history. Wseas Transactions on computers, No.8: 322- 333.