نویسندگان

1 دانشجو/دانشگاه تبریز

2 دانشیار روان‌شناسی تربیتی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه‌ی­ بین برنامه‌ی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهش­های پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای سنجش برنامه‌ی درسی پنهان از پرسشنامه‌ی محقق­ساخته و برای سنجش میزان افت تحصیلی از سنجش کلاسی معلم استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، برنامه‌ی درسی پنهان و مؤلفه‌های آن شامل رابط‌‌ی معلم و دانش‌آموزان، رابطه‌ی مدیر با دانش‌آموزان، رابطه‌ی دانش‌آموزان با یکدیگر، قوانین و مقررات مدرسه در سطح معناداری، افت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند (05/0p>). نتیجه گیری آن که این یافته‌ها می‌توانند کاربردهایی برای برنامه‌ریزی درسی و آموزش و یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد که به تفصیل به آنها پرداخته می‌شود.
 


 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Relationship between Inventational Education and Hidden Curriculum

نویسندگان [English]

  • atefeh amraie 1
  • Esmaeil Sadi Pour 2
  • hasan asadzadeh 2

1

2

چکیده [English]

This study was performed in order to considering relation between hidden curriculums with drop-down. Method was descriptive- correlation statistical society has been all female students, in orders 5, of Koohdasht town in 2013-2014 academic year. The sample included 327 students, which is being selected by cluster random sampling. Tool of collecting data has been as followed: researcher made questionnaire and teachers evaluations. Mean and standard deviation was used for data analyzing. Colmograph test for normality of variables, Pearson correlation, variance analyze and step-bye-step regration. Results indicated: there is a correlation between hidden curriculums with drop-down (in significacy of 0.01) and there is a correlation between hidden curriculum components with drop-down (in significacy of 0.05). in order to this study, student will have a better educational results, if they had better hidden curriculum and the student will have a better educational results, if they had a good relationship with them teacher, the administer and even with together.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Drop down
  • hidden curriculum
  • Teachers and students relationship
امینی، محمد؛ مهدیزاده مریم، ماشااللهی نژاد، زهرا و علیزاده، مرضیه. (1390). بررسی رابطه بین مولفه‌های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 62: 103-81.
بلوم، بی، اس. (1982): ویژگی­های آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه علی­اکبر سیف (1363). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1387). روش­های پیش­گیری از افت تحصیلی. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
بیان­فر فاطمه؛ ملکی حسن؛ دلاور، علی و سیف، علی­اکبر. (1390). تبیین اثر برنامه درسی پنهان مدارس بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره راهنمایی به منظور ارائه مدل. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 10 (37)، 23-31
پولادی، محمدعلی. (1375). بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستان­های پسرانه شهرستان اهواز؛ پایان­نامه کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
جانعلیزاده، حیدر؛ شارع­پور محمود و کاشفی­راد رضا. (1391). بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دبیرستان­های دخترانه و پسرانه شهر نیشابور. مجله مطالعات جامعه­شناختی جوانان؛ شماره8،  41-53
دارابی، مجید. (1392). بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانش­آموزان سال اول دوره راهنمایی و متوسطه استان البرز و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان البرز.
علیخانی، حسین. (1383). بررسی پیامدهای قصد نشده «برنامه درسی پنهان» ناشی از جو اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن. رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1386). برنامه درسی به سوی هویت­های جدید: شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی. جلد اول، تهران: آییژ.
قورچیان، نادرقلی. (1373). تحلیلی از برنامه درسی مستتر، بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 1و2. 12-21
ملکی، حسن. (1382). برنامه­ریزی درسی، راهنمای عمل. مشهد: پیام اندیشه.
مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم­اندازها. مشهد: آستان قدس رضوی.
ناصرزاده، نعمت­الله. (1389). برنامه درسی پنهان: شیوه­های مدیریت کلاس معلمان در مدارس و ارتباط آن با تأییدجویی دانش­آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان.
نوروزی، اسدالله. (1385). بررسی علل افت تحصیلی دانش­آموزان متوسطه نظری شاعین شهر در دروس علوم پایه. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان.
وزارت آموزش و پرورش. (1389) سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشم­انداز، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
هانی­طبایی­زواره، امیر­بهرام. (1390). بررسی علل افت تحصیلی پایه اول متوسطه در سطح منطقه و ارائه راه‌کارهایی جهت مرتفع ساختن مشکل موجود منطقه رودبار الموت غرب سال تحصیلی90-89، پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
Ahola, S. (2000). Hidden Curriculum in higher education: Something to fear for or comply to? Innovations in higher education. Research unit for the Sociology of education University of Turku.
Apple, M. W., & King, N. R. (1977). What do schools teach? Curriculum Inquiry, 6(4), 341-358.
Berkeley: Mc Cutchan publishing Ausbrooks, R. (2000); what is Schools Hidden Curriculum Reaching your Child? Available at: www. Parenting teens. Com/ curriculum. sthm>. [8 Aug 2001].
Blatchford, P, Bassett, P. Brown, P. and Webster, R. (2009). The effect of support staff on pupil engagement and individual attention. British educational research Journal. V35 n5; p661-686.
Brenda Paul, J. (1997); “Investigation of Hidden Curriculum in Dress, Décor and Discipline”; AMA Dissertation Abstract Pacific Lutheran University.
Brown, J. C. and Daly, A. J. (2004). Exploring the interactions and attitudes of international and domestic students in a New Zealand tertiary institution in 4th Annual Hawaii International Conference on Business, 21-24 June.
Chi Keung, C. (2008). The Effect of Shared Decision-Making on the Improvement in Teachers' Job Development. New horizons in Education, 56(3), 31-46.
Cox, B. E. & Orehoves, E. (2007). Faculty-student interaction outside the classroom: A typology from a residential college. Review of higher education. V30 n4; p343-362.
Doganay, A. (2009); Hidden Curriculum on Gaining the Value of Respect for Human Dignity, A Qualitative Study in two Elementary Schools in Adana; Available at: http:/www.Educationalsciencestheory & practice.com.
Dixie, G. (2003). The importance of the physical environment. Available at: http://books.google.com
Eisner, E. W. (1994); the Educational Imagination: on the Design and Evaluation of School Programs; (Third Edition); New York: Macmillan College Publishing Company, P. 96.
Ferriter, B. (2009). Cell phones art disrupting the learning environment.
Fizroy community school. (2007).http://www.fcs, vie, edu.au/artides.asp.
Giddens, A. (1991). The consequence of modernity. Polity press.
Holcomb, E. L. (2006). Students are stakeholders, too! Including every voice in authentic high school reform. Crowin press.
Jackson, W. (1968). Life in the Classroom. New York: Holt, Rinehart and Winson.
Konidari, V., & Abernot, Y. (2008). The way classroom functions: Another hidden curriculum to be explored. International Journal of Social Sciences, 3(1), 1-7.
Livessey, C & lawson, T. (2008). As sociology for AaA and edition. http://www.sociology.org.Uk/revtece1.htm,
Margolis, E. [Editor] (2001). The Hidden Curriculum in Higher Education. Routledge New York and London. In http://policy.work.edu/ritter/edf/ 5353-appie-htm.
Myles, B.S. & Andreon, D. (2001). Asperger syndrome and adolescence: practical solutionsfor school success show mission, Ks. autism Asperger publishing co.
Smith, A. & Montgomery, A. (2008).Values and hidden curriculum. http//: Cain web-service.
Thornberg, R. (2008). It’s not fair voicing pupil's criticisms of school rules. Children & society.V22 N6 P418-428
Thornberg, R. (2009). The moral construction of the Good pupil Embedded in school rules. Education, citizenship and social Justice, V4 n3; P245-261.
Vallance, E. (1991). Hidden Curriculum. The International Encyclopedia of Curriculum. New York: Elsevier Science Pub Co.
Waite Hall, P. (2008). Student interaction experiences in distance learning courses a Phenomenological study, online Journal of distance learning administration. Volume XI, number 1.
Weber, S. (2009). Curriculum development: A political act. http://www.k12curiculumdevelopment.com.