نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات ارومیه

2 استادیار روانشناسی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ارومیه

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فراشناخت با راهبردهای مقابله­ای و هوشیاری فراگیر مدیران مهد کودک­های شهر ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و بررسی میزان همبستگی می­باشد. جامعه آماری کلیه مدیران مهدهای کودک­ شهر ارومیه بودند که تعداد 108 نفر می­باشد و بر اساس جدول کوکران 85 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردیدند. آزمودنی­ها به پرسشنامه فراشناخت کارت رایت، هاتن و ولز، راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و هوشیاری فراگیر فریبرگ پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که راهبرد کلی مساله مدار با خودآگاهی شناختی (316/0r:) و نیاز به کنترل افکار (416/0r:) در سطح اعتبار 01/0 دارای رابطه مثبت معناداری می‌باشد. و با باورهای مثبت در سطح 05/0 دارای رابطه مثبت (227/0r:) است، همچنین راهبرد کلی هیجان مدار نیز با باورهای مثبت (248/0r:) و نیاز به کنترل افکار(226/0r:) در سطح اعتبار 05/0 دارای رابطه مثبت معنادار می‌باشد. باورهای مثبت (334/0r:)، خودآگاهی شناختی (613/0r:) و نیاز به کنترل افکار (383/0r:) دارای رابطه مثبت و معنادار در سطح 01/0 با هوشیاری فراگیر می‌باشند. آزمون رگرسیون نشان داد که فراشناخت توانایی تبیین 29 درصد راهبرد مساله مدار، 14 درصد هیجان مدار و 61 درصد هوشیاری فراگیر را دارا می­باشد. نتایج نشان داد که فراشناخت نقش تعیین کننده‌ای در راهبردهای مقابله‌ای و هوشیاری مدیران مهد کودک دارد.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Meta-cognitive Coping Strategies and Mindfulness in Managers of Nursery Schools in Urmia

نویسندگان [English]

  • Mahin Marzang 1
  • Mohsen Isavi 2

1 M.A. in Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Urmia Science and Research Campus, Urmia, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Urmia Science and Research Branch, Urmia, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between coping strategies and metacognition with mindfulness old kindergarten managers. The study is a correlation. The population of the city of Urmia is the managers, from which 108 kindergarten managers and 85 students were selected based on Cochran table. Subjects oh the questionnaires of MCQ Cartwright, Hutton and Wells, coping strategies, Lazarus & Folkman and mindfulness Freiburg were responded. Data using Pearson correlation and regression analysis were used. There is a significant positive relationship among overall strategy, problem-solving coping with cognitive self-awareness (316.0) and the need to control thoughts (416.0) at 01.0, and positive beliefs in the positive correlation 05.0 (227.0), as well as the overall strategy of coping with positive beliefs (248.0) and the need to control thoughts (226.0) at 05.0 relation is positive. Positive beliefs (334.0), cognitive self-awareness (613.0) and the need to control thoughts (383.0) have significant positive correlation with the level of mindfulness are 01.0. Metacognitive ability to explain the problem-oriented approach is 29 percent, 14 percent and 61 percent respectively. Meta-cognitive coping strategies, and alert managers play a crucial role in child care.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coping strategies
  • Meta-Cognition
  • Mindfulness
  • managers of nursery schools
باباپور، خیرالدین، جلیل. پورشریفی، حمید. هاشمی، تورج و احمدی، عزت الله. (1391). رابطه مولفه‌ها‌ی شناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانش آموزان. مجله روان‌شناسی مدرسه، دوره 1، شماره 4، صص 23-38.
خانی پور، حمید. سهرابی، فرامرز. طباطبائی، سعید. (1390). مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی، پژوهش‌ها‌ی روان شناسی و مشاوره، شماره 1،ص71-82.
دلاور، علی. (1383). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
دستگیری، صمد و همکاران. (1387). مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت پذیری در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. شماره 1. ص 55-45.
شعاری نژاد، علی اکبر. (1391). روانشناسی کودک و نوجوان امروزی. تهران:انتشارات پیشگامان پژوهش مدار.
کدیور، پروین. (1386). روانشناسی یادگیری، تهران: انتشارات سمت.
نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل و گل پور، رضا. (1391). رابطه ذهن آگاهی، سبک‌ها‌ی مقابله‌ای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. فصلنامه علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 19،صص 91-105.
Blankstein, K. R; Flett, S; Watson, M. S. (1992). Coping and Academic Problem-Solving Ability in Test anxiety. Journal of Clinical Psychology; 48(1): 37-46.
Carver, C.S. I; shierer, M.F. & weintrab, J. K. (2012). Assessing Coping Strategies Theoretically Based Approach. Journal of personality and social psychology, vol: 56N: 2pp: 267-883
Frewen, A. P; Evans, E. M; Maraj, N; Dozois, D. J. A. & Partridge, K. (2006). Letting go: Mindfulness and negative automatic thinking. Cognitive Therapy and Research, 54, 376- 387.
Irak, M. & Tosun, A. (2008). Exploring the role of metacognitions in obsessive-compulsive and anxiety Symptoms. J Anxiety Disorder; 22(8): 1316-25.
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156.
Lazarus, R. S & Folkman. S. (1984). Strees, appraisal, and coping. New York: Springer.
Mitmansgruber, Horst, Beck, N. Thomas, Höfer, Stefan and Schubler, Gerhard. (2009). When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation, Personality and Individual Differences, Volume 46, Issue 4, pp. 448-453
Papalia, Piane; E. wendkos. Ilds, saiy. (2001). Human Development. New york: Me Graw Hill. Piko. B. Gender differences and similarities in adolescents ways of coping. Psychological Record. Psychiatric disorder 2001, 51, 223-236.
Siegel, R. D. (2010). The mindfulness Solution (every day practices for every day problems, New York: Guilford.
Spada, M. M; Nikcevic, A. V; Moneta, G. B; Ireson, J. (2006). Metacognition as a Mediator of the Effect of Test Anxiety on a Surface Approach to Studying. Educational Psychology; 26(5): 615-624.
Toneatto, T. (2004). A Meta cognitive therapy for anxiety disorders: Buddhist psychology applied. Cognitive and Behavioral Practice, 9, 72–78.
Weinstein, Netta, Brown, Kirk, W. and Ryan, Richard, M. (2009). A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being, Journal of Research in Personality, Volume 43, Issue 3, Pages 374-385.
Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester: Uk: Wiley: 13-85.
Whaler, RG; Adkins, AD; Myers, RE;(2003). Mindfullness clinical case studies. J Psychol, 34: 275-287.