نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
2 استاد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
مادرانِ کودکان ناشنوا مشکلاتِ روانی، اجتماعی و سازگاری بسیار زیادی در مقایسه با سایر والدین کودکان استثنایی دارند، با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش، مقایسهی عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان در مادرانِ دخترانِ ناشنوا و شنوا بــود. روش این پژوهش علّی مقایسهای است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی مادرانِ دخترانِ ناشنوایی که فرزند آنها در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز در سال 93-92 مشغول تحصیل هستند، تشکیل دادند. تعداد 25 نفر مادرِ دختر ناشنوا و 25 نفر مادرِ دختر شنوا که به روش نمونـهگیری تصـــادفی ساده انتخاب شده بودند، به پرسشنامه ها پاسخ دادند، برای تحلیل دادهها نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه مادرانِ دانش آموزانِ دخترِ ناشنوا و شنوا، از نظر عدم تحمل بلاتکلیفی، تفاوت معناداری وجود دارد، به این صورت که میانگین نمرات عدم تحمل بلاتکلیفی در مادرانِ دخترِ ناشنوا بالاتر از مادرانِ دخترِ شنوا بود. همچنین در متغیر تنظیم هیجان، بین مادرانِ دانش آموزانِ دخترِ ناشنوا و شنوا تفــاوت معناداری مشاهده شد. این نتایج لزوم اثر پذیری شناخت عمیق دانش آموزان ناشنوا و به ویژه والدینشان را آشکار کرده و میتواند تلویحاتی برای برنامهریزیهای مناسب برای آموزش و پرورش استثنایی داشته باشد تا با برنامه ریزی صحیح و دادن خدمات مشاورهای مناسب و ایجاد فضای حمایتی(اجتماعی و روانی) هم برای دانش آموزان ناشنوا و هم والدین آنها، سعی شود که برای آنها محیطهایی فراهم کرد که بتوان در این محیط اهداف خود را پیگیری کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Deaf, Mothers of deaf daughters, Mothers of hearing daughters, Intolerance of uncertainty, Emotion regulation
نویسندگان [English]
- Sajjad Almardani Some’eh 1
- mohammad Narimani 2
چکیده [English]
Mothers of deaf children with social and mental health problems, and consistency are exceptionally very high compared with other parents of children with regards to this issue, the aim of this study was to compare the intolerance of uncertainty and emotion regulation in mothers of deaf and hearing daughters. It was a case-control study. The statistical society of the study included all the mothers of deaf daughters that their children in the special elementary schools were studying in Tabriz in academic year 93-92. 25 mothers of deaf daughters and 25 mothers of hearing daughters were chosen by simple random sampling method and responded to the questionnaires, for data analysis multivariate analysis of variance test was used. Results showed that both groups of mothers of deaf and hearing daughters in terms of intolerance of uncertainty that there was a significant difference, this means that average intolerance of uncertainty scores were above the mothers of deaf daughters and mothers of hearing daughters. Also, in emotion regulation between mothers of deaf and hearing daughters, significant differences were found. This results in the need for a deep understanding of response of deaf students and especially parents revealing and can make sense to have proper planning for Special Education with proper planning and consulting services, and creating a supportive environment (social and psychological) for deaf students and their parents, trying that for them, we provide environments that track your goals in this environment.
کلیدواژهها [English]
- Deaf
- Mothers of deaf daughters
- Mothers of hearing daughters
- Intolerance of uncertainty
- emotion regulation