نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 بدون سمت خاصی

چکیده

مطالعات پشتوانه نظریه سازنده‌گرایی به‌عنوان یک نظریه یادگیری به تغییرات در نگرش و عمل بسیاری از افراد درگیر در فرایند یادگیری و تدریس منجر شده است. در همین راستا، مطالعه حاضر باهدف توصیف و ترسیم سطوح متفاوت برداشت و نگرش معلمان مراکز پیش‌دبستان نسبت به این نظریه و کاربست آن در کلاس درس انجام شده است. این مطالعه یک پژوهش کیفی با روش پدیدار نگاری بوده که برای جمع‌آوری داده‌ها، از روش مطالعه گروه‌های کانونی استفاده شد. جامعه موردمطالعه پژوهش شامل تمامی مربیان پیش‌دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند تعداد 9 تن از مربیانی دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی‌ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش پیش‌دبستان آشنا با نظریه سازنده‌گرایی انتخاب و در دو گروه کانونی قرار داده شدند. پس از یادداشت‌برداری و کدگذاری داده‌های به‌دست‌آمده از گروه‌ها، دیدگاه مربیان در پنج دسته شناختی- انفرادی، اجتماعی- فرهنگی، یادگیری از طریق فعالیت‌های ساخت‌یافته، یادگیری از طریق فعالیت‌های هدف-آزاد و یادگیری موقعیتی خلاصه شد. درنتیجه پیشنهاد شد که می‌توان به ترکیب این دیدگاه‌ها و نظرگاه‌ها در فرایند یاددهی-یادگیری پرداخت و انتظار داشت که به بهترین نحو شاهد حصول رشد فردی دانش آموزان پیش‌دبستانی بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Describing and Designing the Perception Levels of Pre-Schools Teachers through Constructivist Theory

نویسنده [English]

  • Mostafa Salari 1

1

2

چکیده [English]

The recent interest in the constructivist approach as a learning theory has created different views and opinions in people who engage in the teaching-learning process. Therefore, the aim of this study was to investigate the views of preschool teachers through constructivist approach about learning and their classroom tendencies. This study was a qualitative research, and focus group used to collect data. The statistical population of study included all preschool teachers of Tehran in the academic year 2014-15, and by purposive and available sampling, 9 teachers were selected that they have undergraduate and graduate of educational sciences and were knowledgeable with constructivist theory and were placed in two focus groups. After the note-taking and coding data obtained from groups, views of teachers in five categories of individual-cognitive, cultural- social, learning through structured activities, learning through open-ended activities and situated learning were summarized. As a result, it was suggested that these views and opinions in the teaching-learning process can be combined, and was expected to see the best way to achieve the individual development of preschool learners

کلیدواژه‌ها [English]

  • Constructivism
  • Constructivist views
  • Learning
  • Preschool education educators