نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
روانشناسی عمومی- روانشناسی و علوم تربیتی- ازاد تهران مرکز- تهران- ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی بومی تربیت جنسی کودکان دوره ابتدایی و بررسی اثربخشی آن بر رشد دانش و مهارت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته بود. مرحله اول پژوهش به روش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. در این مرحله مؤلفههای سازنده بسته آموزشی بومی تربیت جنسی شناسایی شد. در این مرحله، جامعه آماری شامل کلیه متخصصان روانشناسی کودک و روانشناسان تربیتی میباشد که از نظرات آنها برای تدوین بستههای آموزشی استفاده شده است. تعداد 10 نفر به روش زنجیرهای انتخاب (گلوله برفی) شدهاند. ابزار مورد استفاده این مرحله مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در مرحله دوم که بخش کمی پژوهش میباشد، بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش از طرح شبه آزمایشی گروههای ناهمسان استفاده شد. جامعه آماری این مرحله شامل دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق 1 و 2 شهر تهران هستند که با استفاده از روش در دسترس، دو مدرسه دخترانه انتخاب شدند و بسته آموزشی تهیهشده در این دو مدرسه اجرا شد. بهمنظور اندازهگیری این دو بعد (دانش و مهارت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی) از آزمون محقق ساخته استفاده شده است. بهمنظور طراحی این پرسشنامه از مبانی علمی آگاهی جنسی کودکان، آسیبهای احتمالی در این خصوص و ... و همچنین، نظرات متخصصین معرفیشده در مرحله اول استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که سرفصلهای بهدستآمده از مرحله اول شامل آموزش حریم خصوصی مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی، آموزش هویت جنسی، آموزش بهداشت فردی، ارتباط با والدین، آموزش بلوغ، لزوم تفاوت محتوا و روشهای آموزشی در گروههای سنی مختلف و استفاده از روشهای آموزش متنوع و فعال است. بهعلاوه، دادههای مرحله دوم با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای این روشها توانسته دانش و مهارت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را در دانش آموزان افزایش دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the Pediatric Education Package for Pediatricians in the Iranian Elementary School and Examining Its Effectiveness on the Development of Knowledge and Prevention Skills of Social Harm
نویسنده [English]
- Arezou HajiGhorbani
psychology- Islamic Azad university central branch-Tehran-Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to design a pediatric package for primary school children and to assess its effectiveness on the development of knowledge and social prevention skills. The research method was mixed. The first stage of research is a qualitative method of data foundation theory. At this stage, the components of the educational package were identified. At this stage, the statistical community includes all psychologists and pediatric psychologists who have used their views to provide educational packages. A total of 10 people have been selected through snowball method. The tool used in this phase of the interview was semi-structured. In the second stage, a pseudo-experimental design was used. The statistical population of this stage includes elementary school students in regions 1 and 2 of Tehran. Using the available method, two girls' schools were selected and the package was training at the two schools. In order to measure these two dimensions (knowledge and skills for preventing social harm), a researcher-made test was used. In order to design this questionnaire, scientific texts as well as the views of the experts introduced in the first phase have been used. The results show that the first phase of the study included the training of privacy in accordance with the Islamic-Iranian culture, the training of gender identity, personal health, communication with parents, puberty, the need for content differences and educational methods in age groups and the use of diverse and active teaching methods. In addition, the second phase data were analyzed using ANOVA analysis. The results showed that the implementation of these methods could increase the knowledge and skills of preventing social harm in students.
کلیدواژهها [English]
- Sexual education
- Prevention knowledge
- Social damages
- Social prevention skills