نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 مدنی آذربایجان

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی استفاده از تقویت پته‌ای (ژتونی) بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی در مدارس عادی انجام گرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش، طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های مقایسه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دوم ابتدایی، سال تحصیلی 94-93 در شهر چایپاره (استان آذربایجان غربی) بود که تعداد 2 کلاس با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون محقق‌ساخته پیشرفت تحصیلی در دروس ریاضی، مهارت‌های نوشتاری و املا استفاده شد که دارای 30 سؤال (برای هر درس 10 سؤال) بود. تجزیه‌وتحلیل داده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 21 و با روش‌های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از تقویت پته‌ای در گروه آزمایش به‌طور معناداری نسبت به گروه کنترل باعث افزایش پیشرفت تحصیلی می‌شود. هم‌چنین، نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل در متغیرهای پیشرفت ریاضی، پیشرفت مهارت‌های نوشتاری و پیشرفت املا دارای نمرات بالاتر و معنادارتری بودند؛ بنابراین استفاده آر تقویت پته‌ای در مدارس ابتدایی مخصوصاً پایه‌های پایین‌تر می‌تواند انگیزش لازم برای پیشرفت تحصیلی را در دانش‌آموزان به وجود آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Using Token Economy Strengthening on the Academic Achievement Elementary Second Grade Students

چکیده [English]

The aim of this study was to study the effectiveness of using token economy strengthening on the academic achievement of the second grade elementary students in public schools. The method of this study was quasi-experimental with pre-test and post-test comparison group research design. The population consisted of all second grade elementary students in the academic year 94-93 in Chaypareh (West Azarbaijan). 2 classes were purposefully selected. In order to collect data researcher-made achievement test of Lessons Math, writing and dictation was used which has 30 questions (10 questions per lesson). Multivariate analysis of variance (MANCOVA) and the univariate analysis of variance (ANCOVA) statistical methods with SPSS 21 software were used. Results of data analysis showed that the use of a token economy strengthened in the experimental group were significantly higher than the control group increased academic achievement. Also, the results of multivariate analysis of variance showed that the experimental group in variables enhancements in math, enhancements in writing and enhancements in dictation have higher score and more meaningful than the control group. So the use of token economy strengthened in primary schools, especially the lower legs can create motivation for academic achievement in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Token economy strengthens
  • Academic achievement
  • Second grade Elementary