محبوبه بنانی؛ محمود برجعلی؛ ناصر امینی؛ فاطمه خدابنده؛ فاطمه خدابنده
چکیده
امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت میگیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلالهای اضطرابی ...
بیشتر
امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت میگیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلالهای اضطرابی و کودکان عادی شهر تهران میباشند. نمونه این پژوهش را 80 کودک (40 نفر کودک عادی و 40 نفر کودک اضطرابی) تشکیل داده بودند؛ که در نمونهگیری کودکان عادی از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی و برای نمونهگیری کودکان دارای اختلال اضطرابی، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. همچنین برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (1989) به همراه مصاحبه بالینی استفاده گردید. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تی مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی ازنظر جو عاطفی خانواده در تمامی مؤلفههای جو عاطفی (محبت، نوازش، هدیه دادن، تشویق کردن، تاییدکردن و ...) تفاوت وجود دارد و کودکان عادی نسبت به کودکان اضطرابی از جو عاطفی خانوادگی بهتری برخوردار بودند. (01/0 ≥P).