ابراهیم بنی اسدی؛ احمد برجعلی؛ فرخنده مفیدی؛ فاطمه بنی اسدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناخت میزان اثربخشی برنامهی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 ساله مراکز پیش از دبستان انجام شد. طرح پژوهشی از نوع طرح (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) با گروه کنترل و آزمایش یا طرح بین گروهی بود. بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرکز پیشدبستان ضمیمهی مدارس ابتدایی انتخاب شد و سپس با اجرای چکلیست ارزیابی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناخت میزان اثربخشی برنامهی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 ساله مراکز پیش از دبستان انجام شد. طرح پژوهشی از نوع طرح (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) با گروه کنترل و آزمایش یا طرح بین گروهی بود. بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرکز پیشدبستان ضمیمهی مدارس ابتدایی انتخاب شد و سپس با اجرای چکلیست ارزیابی کودک زورگو توسط مربی، 30 کودکی که در برههی دوماهه، بیش از یک یا دو بار زورگویی کرده بودند، مشخص و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش همدلی برای 8 جلسهی 45 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد. میزان رفتارهای زورگویانه افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتار زورگویی با پرسشنامه « زورگو/زور پذیر الویوس» اندازهگیری شد. آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت همدلی توانست رفتارهای زورگویانه ی کودکان را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش مهارت همدلی در مرحلهی پیگیری (45 روز پس از قطع آموزش) پایدار است یعنی اثربخشی در مطالعهی پیگیری حفظشده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش همدلی در کاهش زورگویی مؤثر است.