نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی (نویسندهی مسئول)
2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
3 استاد دانشگاه علامه طباطبائی
4 دانشجوی کارشناسی ارشد پیشدبستانی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناخت میزان اثربخشی برنامهی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 ساله مراکز پیش از دبستان انجام شد. طرح پژوهشی از نوع طرح (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) با گروه کنترل و آزمایش یا طرح بین گروهی بود. بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرکز پیشدبستان ضمیمهی مدارس ابتدایی انتخاب شد و سپس با اجرای چکلیست ارزیابی کودک زورگو توسط مربی، 30 کودکی که در برههی دوماهه، بیش از یک یا دو بار زورگویی کرده بودند، مشخص و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش همدلی برای 8 جلسهی 45 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد. میزان رفتارهای زورگویانه افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتار زورگویی با پرسشنامه « زورگو/زور پذیر الویوس» اندازهگیری شد. آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت همدلی توانست رفتارهای زورگویانه ی کودکان را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش مهارت همدلی در مرحلهی پیگیری (45 روز پس از قطع آموزش) پایدار است یعنی اثربخشی در مطالعهی پیگیری حفظشده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش همدلی در کاهش زورگویی مؤثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of empathy educational program on bullying in the children of 4 to 6 years old in pre- school centers
نویسندگان [English]
- Ebrahim Baniasadi 1
- Ahmad Borjali 2
- Farkhondeh Mofidi 3
- Fatemeh Baniasadi 4
1 M.A Student at Allameh Tabataba'i University
2
3
4
چکیده [English]
Purpose: the purpose of this research was to identify the extent of the effectiveness of empathy educational program on bullying in the children 4 to 6 years old in pre- school centers.
Research design was pre -test, post- test and follow- up design with control and experimental groups or inter-group design. According to randomly cluster sampling, a pre- school center related to elementary schools was selected. After checklist of bully child evaluation by educator, 30 children were identified who has expressed bullying once or twice during two months. They were divided into two groups randomly. Experimental group participated in eight sessions of empathy educational program and each session lasted for 45 minutes. the extent of bully behaviours was measured using the scale of the evaluation of bullying behaviour of Elvisen Qustionnaire .(1996).covariance analysis test showed that empathy skill education could reduce bully behaviours in children. In addition, the results of this research showed that empathy skill education has been stable in follow-up stage. (45 days after education stopping) and it meant that effectiveness has been retained in follow-up study. Therefore, we conclude that empathy education is effective in bullying reduction.
کلیدواژهها [English]
- empathy education
- Bullying
- bully
- pre- school