نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 لرستان

2 استادیار روانشناسی دانشگاه اصفهان

3 دانشیار روانشناسی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر کاهش علائم اختلال دلبستگی دانش­آموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی همراه با گروه گواه و با ارزیابی به صورت پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری بود، به این صورت که  تعداد 32 دانش­آموز پسر دارای نمره بالای اختلال دلبستگی، از مدارس ابتدایی شهر اصفهان با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی تعداد 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه گواه گمارده شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش یک دوره هشت جلسه­ای به صورت هفتگی با مشارکت مادران و بازی با کودک دریافت کردند، در حالی­که آزمودنی­های گروه گواه چنین مداخله­ای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند. آزمودنی­های دو گروه با استفاده از فرم والد پرسشنامه اختلال دلبستگی راندولف مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر- کودک باعث کاهش 3/83% علائم اختلال دلبستگی در مرحله پس­آزمون و کاهش 9/78% این اختلال در مرحله پیگیری می­شود. براساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش بازی مشترک مادر- کودک در کاهش علائم اختلال دلبستگی موثر بوده است و با استفاده از این روش مداخله­ای، می­توان در جهت کاهش شدت علائم اختلال دلبستگی و همچنین بهبود رابطه مادر و کودک استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Collaborative-Parent-Child Play in Reducing Attachment Disorder in Male School Students of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Saeideh Sabzian 1
  • Hossein Ali Mehrabi 2
  • Mehrdad Kalantari 3

1 Ph.D. Student in Educational Psychology,

2 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Isfahan

3 Associate Professor, Department of Psychology, University of Isfahan

چکیده [English]

The goal of this study was the investigation of the effect of subscribe mother-child play in reduction of attachment disorder in male school students of Isfahan. Thus, in a quasi-experimental design with a control group and pretest – post- test & follow up assessment, 32 male students, with high scores in attachment disorder  of Isfahan primary school purpose ways  were selected and assigned randomly in experimental and control group (n1=n2=16). Experimental group received an eight-session, a weekly basis with the participation of mothers and playing with the children. While the control group received no intervention and remained in waiting list, two groups were evaluated by parent form of Randolf Attachment Disorder. The results of the analysis of covariance showed that intervention with mother-child playing reduces the 83.3% symptoms of attachment disorder in post-test and 78.9%  follow up (p<0.05). Based on these findings, it can be concluded that the mother-child playing is suitable to reduce symptoms of attachment disorder effective and with this empirical practical interment can reduce emotional problems symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Subscribe mother-child play
  • Attachment disorder
  • Male school students
جهانبخش، مرضیه؛ بهادری، محمد حسین؛ امیری، شعله و جمشیدی، آذر (1390). اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر علائم نافرمانی مقابله­ای در دختران دارای مشکلات دلبستگی، مجله روانشناسی بالینی، 3(4): 49-41.
دروز،آتنا (1389). ترکیب بازی­درمانی با رفتار درمانی شناختی. ترجمه: رمضانی، غزال، تهران: وانیا.
سلطانی­فر، عاطفه؛ جعفرزاده فدکی، سید مرتضی ؛ مدرس غروی، مرتضی؛ مخبر، نغمه و رضایی اردانی، امیر (1391). بررسی اثربخشی بازی­درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر علایم اختلال آسیب­دیدگی تحولی کودکان 3 تا 9 سال، اصول بهداشت روانی، 14(3): 268-260.
عبدخدائی، محمدسعید و صادقی اردوبادی، آفرین (1390). بررسی میزان اضطراب جدایی کودکان و اثربخشی بازی­درمانی با رویکرد رفتاری- شناختی بر کاهش آن. مجله روانشناسی بالینی، 4(12): 58-51.
کاپلان، پاول .اس (2000). روانشناسی رشد (سفر پرماجرای کودک). ترجمه مهرداد فیروزبخت (1386). تهران: رسا.
کمیجانی، مهرناز (1385). اختلال دلبستگی واکنشی.  نشریة تعلیم و تربیت استثنایی، 63 و 62؛ 26-22.
کمیجانی، مهرناز (1388). مقایسة سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و نوجوانان دارای کم­توانی ذهنی آموزش­پذیر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 41 (1): 91-69.
ماش، اریک­جی؛ بارکلی، راسل­ای (1383). روانشناسی مرضی کودک، جلد اول، ترجمه حسن توزنده‌جانی، جهانشیر توکلی‌زاده و نسرین کمال‌پور، مشهد: نشر مرندیز.
محمداسماعیل، الهه (1389). بازی‌درمانی: نظریه‌ها، روش‌ها و کاربردهای بالینی، تهران: دانژه.
Ainsworth, M. 1). S. (1974). Citation for the G. Stanley Hall Award to John Bowlby. Unpublished manuscript.
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss, Vol. 1: Attachment. New York: Basic Books.
Bowlby, J. (1973). Attachment and Loss. Vol: II Separation, Anxiety and Anger.
Fishler, P. H., Sperling, M. B., & Carr, A. C. (1990). Assessment of adult relatedness: A review of empirical findings from object relations and attachment theories. Journal of Personality Assessment, 55 (3-4), 499-520.
Fogel, A. (1997). Infant, Family and Society. New York: Mets publishing company.
Fowler, C. )1998(. Increasing adoption opportunities for special needs children: county department of family services. Washington (DC): National Adoption.
Hanson, R. F. & Spratt, E. G. )2000.( Reactive attachment disorder: what we know about the disorder and implications for treatment. Child Maltreat; 5(2): 137-145.
Gallagher, H. M., Rabian, B. A., & McCloskey, M. S. (2004). A brief group cognitive-behavioral intervention for social phobia in childhood. Journal of Anxiety Disorders, 18(4), 459-479.
Landreth, G. L. (2010). Play therapy: The art of play the relationship (2nd ed). New York: Brunner-Routlege.
Landreth, G. L. (2011). Play therapy: The art of the relationship.New York, N.Y: Brunner Ruttledge.
Landreth, G. L. (2006). Child-Parent-Relationship(C-P-R) therapy: a 10 session Filial Therapy Model.
London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis.
Minnis, H., Green, J., O’Connor, T. G., Liew, A., Glaser, D., Taylor, E. & Pelosi, A. (2009). An exploratory study of the association between reactive attachment disorder and attachment narratives in early school‐age children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(8), 931-942.
Newton, R. P. (2008). The attachment connection. Canada: Rain Coast Books.
Urquiza, A. J., & Blacker, D. (2012). Parent‐Child Interaction Therapy for Sexually Abused Children. Handbook of Child Sexual Abuse: Identification, Assessment, and Treatment, 279-296.
Van IJzendoorn, M. H. (2003). Cross-Cultural Aspects of Attachment in Infants and Young Children: Universal and Culture-Specific Component . [Invited key-note presented at the ISSBD Asian Regional Workshop, Seoul, South Korea.
Zeanah, C.H. (2009). Handbook of infant mental health. New York: Guilford press.
Zeanah, C. H., & Fox, N. A. (2011). Temperament and attachment disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 32-41.
Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children. Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland.Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, 1(2): 48-61.