نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران

2 استاد دانشگاه تبریز

چکیده

تربیت مثبت مدرسه محور سازه جدیدی است که رسالت آن، اصلاح و نهادینه‌سازی مفاهیم مثبتی همچون امید، شادی، بخشش، همدلی و خودتنظیمی از طریق آموزش دانش آموزان در مدرسه به‌عنوان محیطی مناسب جهت یادگیری ارزش‌ها و هنجارها است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تربیت مثبت مدرسه محور ویژه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش برای مرحله طراحی و تدوین بسته آموزشی، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد سنتزپژوهی آمیخته بود. برای روایی یابی بسته، ضمن استفاده از روش روایی صوری، از روش روایی محتوایی به شیوه کیفی و کمّی با پانل خبرگان ١٤ نفری و از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. حداقل و حداکثر میزان ضریب نسبی روایی محتوا برای هر آیتم بسته ٧۵/۰ و ١ محاسبه شد. شاخص روایی محتوا برای کل بسته آموزشی٨٦/۰ به دست آمد. نتایج نشان داد بسته آموزشی تربیت مثبت مدرسه محور برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از روایی صوری و محتوایی مناسبی بهره‌مند‌است و روایی لازم را برای کاربردهای آموزشی و استفاده پژوهشی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and Validating a School-Based Positive Educational Package for Sixth Grade Elementary Students

نویسندگان [English]

  • Sama Sadat 1
  • Shahram Vahedi 2
  • Eskandar Fathiazar 2
  • Rahim Badri gogori 2

1 PhD in Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 Professor of Tabriz University

چکیده [English]

Positive school based education is a new structure whose mission is to reform and institutionalize positive concepts such as hope, happiness, forgiveness, empathy, and self-regulation through educating students in school as a suitable environment for learning values and norms. The purpose of this study was to develop and validate the educational package of positive school-based education for sixth grade elementary students. The research method for the design and development of the educational package was descriptive-analytical method mixed with a synthesis research approach. For package validation, while using face validity method, content validity method was used qualitatively and quantitatively with a panel of 14 experts and two relative content validity coefficients and content validity index were used. The minimum and maximum relative content validity coefficients for each package item were 0.75 and 1, respectively. Content validity index for the whole training package was 0.86. The results showed that the school-based positive education package for sixth grade elementary school students has a good form and content validity and has the necessary validity for educational applications and research use.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational package
  • Positive education
  • School-based
  • Elementary students