نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس

2 استاددانشگاه آزاد اصفهان خوراسگان

3 استاد دانشگاه ازاد خوراسگان اصفهان

چکیده


پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفه‌های مدل‌های مدارس کسب‌وکار در کشورهای منتخب در بخش پیش‌دبستانی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و با تأکید بر روش چهار مرحله‌ای برودی استفاده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل صد کشور منتخب دارای مدارس کسب‌وکار بوده که به‌موجب نتایج مطالعه رتبه‌بندی مدارس کسب وکار در سال 2017 که توسط انجمن بین‌المللی فایننشال رتبه‌بندی شده بودند، انتخاب شدند. در این پژوهش، با مراجعه به 30 مدرسه که دارای پیش­دبستانی بودند و مصاحبه نیمه ساختمند با هیأت مدیره آن­ها مؤلفه­های مدل‌های مدارس کسب‌وکار در بخش پیش‌دبستانی در کشورهای منتخب مورد شناسایی، تطبیق و تحلیل قرار گرفت. مؤلفه‌های شناسایی‌شده بین مراکز پیش‌دبستانی در این کشورها شامل: اهداف آموزشی، فضای یادگیری، جذب و بکارگیری نیروی انسانی توانمند، فضای فرهنگی، تربیتی وهنری، محتوای آموزشی، ارزیابی و نظارت، مرکز یادگیری شبیه‌سازی‌شده، گروه‌های تخصصی آموزشی، مشارکت اولیا، چشم‌انداز، مأموریت و پژوهش بوده است که با مقایسه و تطبیق، تفاوت‌ها و شباهت‌ها، مدل مطلوب مدارس کسب­وکاردربخش پیش‌دبستانی در کشورهای منتخب برای ایران شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Business School Models in the Selected Countries (Case study: Pre-School Centers)

نویسندگان [English]

  • Zahra Eftekhari 1
  • Mohammadali Nadi 2
  • fariba Karimi 3

1 Employe

2 Professor of Education Management, Psychology and Educational Sciences Department, Isfahan Islamic Azad University, Khorasgan

3 Professor of Education Management, Psychology and Educational Sciences Department, Isfahan Islamic Azad University, Khorasgan

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify, adapt and analyze the components of business school models in selected countries in the preschool sector. In this research, a comparative method has been used with emphasis on the four-step method of Brady method. The statistical population of this study was the selection of hundreds of country-owned business schools selected according to the results of the ranking of 2017 schools ranking done by the International Financial International Association. In this study, a total of components of business school models were identified, adapted and analyzed in the preschool sector in the selected countries. The number of identified components between primary schools in these countries includes: educational objectives, learning environment, recruitment and employability of empowered people, cultural space, education and curriculum, educational content, assessment and supervision, simulated learning center, specialized educational groups, parent participation, vision, mission, and research. By comparing and matching, the differences between models of pre-school business schools and in the selected countries were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business School Models
  • Preschool
  • Development of Preschool Center