نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کاشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

2 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اضفهان (خوراسگان)

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی براساس ویژگی‌های سیستمی خانواده (مثلث‌سازی و مرزها) و مشارکت پدران در شهر فلاورجان انجام شد پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دختران دبستانی شهر فلاورجان و مادرانشان بود. نمونه آماری شامل 120 دختر دبستانی بود که به شکل تصادفی انتخاب شدند و مادران آن‌ها کلیه پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از عملکرد اجرایی (جیوا و همکاران، 2000)، مقیاس‌های سیستمی خانواده (یوسفی و بهرامی، 1396)، مقیاس مشارکت مردان در کار خانه محقق ساخته داده‌های پژوهش در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام و ورود) تحلیل شدند کلیه محاسبات به کمک نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان دادند که بین مثلث‌سازی و مشارکت مردان با عملکرد اجرایی رابطه معنادار وجود دارد و هردو توان پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی را دارد با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت تغییرات درمثلث‌سازی و مشارکت مردان در کارخانه با تغییرات عملکرد اجرایی دختران دبستانی همراه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predicting Brain Executive Function Based on Systemic Family Characteristics (Triangulation and Boundaries) and Fathers’ Cooperation

نویسندگان [English]

  • habibeh moradi 1
  • Zahra Yousefi 2

1 education and psychology department, islamic azad university, isfahan (khorasgan) branch

2 Clinical psychology group, education and psychology department, islamic azad university, Isfahan (khorasgan) branch

چکیده [English]

The aim of current study was prediction of elementary school girls’ executive function based on family systemic characteristics (triangulation and boundaries) and fathers’ cooperation in Falavarjan. This research was correlational and descriptive study. The statistical population included all elementary school girls in Falavarjan and their mothers. The statistical sample included 120 elementary girls selected by using randomly sampling. Their mothers completed all questionnaires. Data were gathered by using executive performance scale (Breif, 2000), family systems scales (Yousefi and Bahrami, 2017), researcher developed scale of men cooperation at home. Data were analyzed by using descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation, step by step, multiple regression and word). Calculation was done by SPSS software. The results showed that there was significant relation between triangulation and men cooperation with executive performance and both of them can predict executive performance of elementary girls. In regard to results it can be said that changes in triangulation and men cooperation at home accomplice with changes in executive performance of elementary girls.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Executive performance
  • Triangulation
  • Boundaries
  • Men cooperation at home