نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)

چکیده

هدف پژوهش حاضر، واکاوی اجرای طرح  ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر نورآباد از دیدگاه مجریان برنامه درسی به‌منظور ارتقا کیفیت طرح است. نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان مجری طرح ارزشیابی کیفی توصیفی مدارس ابتدایی شهرستان نورآباد و حجم نمونه شامل 13 نفر از معلمان مذکور است که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه (غیر ساختارمند) است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است. پرسش پژوهش به دنبال بررسی چالش‌ها و آسیب‌های طرح ارزشیابی کیفی توصیفی است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است از دید معلمان آسیب‌هایی که باعث می‌شدند طرح از رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده بازبماند عبارت‌اند از: روشن نبودن واژگان مقیاس‌ها، کمبود زمان آموزشی، تنوع ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات، امکان ارتقاء دانش آموزان ضعیف به پایه بالاتر، کافی نبودن کارگاه‌های ضمن خدمت در طول اجرای طرح، توجیه نشدن مدرسان کارگاه‌های آموزشی، توجیه نشدن والدین نسبت به طرح، کاهش حس رقابت و انگیزه، عدم تناسب حجم محتوا و مطالب کتاب‌های درسی با ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و زمان آموزشی، روشن نبودن اهداف طرح، سلیقه‌ای شدن و مشکل بودن تفسیر اطلاعات در غالب مقیاس‌ها، سردرگم ماندن دانش آموزان در ورود به مقاطع بالاتر وعدم ارزیابی و گرفتن بازخورد در طول و پایان سال از معلمان.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Pathology of Conducting the Plan of Descriptive Qualitative Evaluation in Primary Schools

چکیده [English]

This study aimed to identify identifying pathology of conducting plan of descriptive qualitative evaluation in primary schoolsin Nurabad. The research type is applied, and the research method is qualitative and its type is phenomenology. The study population consisted of primary school teachers, purposive sampling were selected based on research interviews (non-structured). Data analysis was performed using content analysis. The research questions were to examine challenges damages descriptive qualitative evaluation plan. The findings suggest from teachers’ views the obstacles hampering the research  to achieve its anticipated objectives are: lack of clear terms of scale, lack of training time, a variety of data collection tools, the possibility of improving the poor students to higher ground, lack of in-service workshops during the project, the teachers do not justify the workshops, parents are not justified compared to the plan, reducing competition and incentives, lack of adequate classroom teacher, lack of clear goals, subjective and difficult to interpret in terms of scale, remaining confused students entering higher education and lack of assessment and feedback from teachers during and at the end of the year.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • Qualitative descriptive evaluation
  • Schools
  • Nurabad