نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی و عضو مرکز تحقیقات تازه های روانشناختی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده

یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها در قلمرو رشد کودکی، حوزه مهارت‌های اجتماعی است. مهارت حل مسئله میان فردی، روابط با همسالان در مدرسه را تسهیل می‌نماید و رویارویی مؤثر و موفق با موقعیت‌های پیش رو را با بهره‌گیری از مهارت مقابله‌ی کارآمد بر اساس آگاهی، استدلال، عقلانیت و تلاش فراهم می‌سازد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش برنامه حل مسئله بر بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. این مطالعه با روش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مقطع پیش‌دبستانی است که از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر دانش‌آموز پیش‌دبستانی انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. در این پژوهش گروه آزمایشی به‌صورت گروهی، 10 جلسه یک ساعته تحت آموزش برنامه حل مسئله‌ی "من می‌توانم مشکل را حل کنم" قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرم والدین و مربیان پرسش‌نامه­ی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چند متغیری و نرم‌افزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود درگروه آزمایشی، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون مهارت‌های اجتماعی تفاوت معناداری (001/0 p=) وجود دارد. کاربرد برنامه حل مسئله در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی اثربخش است. لذا لزوم توجه به آموزش مهارت‌های حل مسئله، به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مدارس به دلیل تأثیر آن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان احساس می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Problem Solving Training on Improving Social Skills amongst Preschoolers

نویسندگان [English]

  • Keivan Kakabraee 1
  • Shirin Emami al agha 2

1 Associate Professor , Department of Psychology ,Azad University of Kermanshah, Kermanshah, Iran

2 M.A of Psychology, Member of Research Center for Applied Psychology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

One of the most important areas of children development is the social skill. Interpersonal problem solving facilitates children`s relationship with peers and creates effective and successful encounter with situation that is achieved through using encounter skills based on awareness, reasoning and rationality. The aim of this study was to investigate the effect of the problem-solving training on social skills in preschool children. The design of present study was quasi experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical population of this study consisted of all preschoolers in Kermanshah. Sample of this study consisted of 30 children were selected by the convenient method. They were assigned into two groups (experimental and control group) randomly, each consisting of 15 children. The Shure’s cognitive problem-solving program known as “I can problem solve” was taught through 10 one- hour sessions. Gresham & Elliot`s (1990) Social Skills Rating (parent & teacher`s forms) were used to collect data. The obtained data were statistically analyzed by multivariate analysis of variance and using SPSS version 20 software. The findings showed that in the experimental group, between the pre-test and post-test scores of social skills there is a significant difference (p = 0.001). Therefore, using the problem-solving program is an appropriate method in improving social skills in preschool children. Therefore planning to teach problem solving skills as part of school programs due to its effect on improving the social skills of children has particular importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem solving skill
  • Social skills
  • Preschoolers