نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

تعداد فرزندان می‌تواند روی خانواده و والدین تأثیرگذار باشد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه سبک‌های والدگری و خوداثرمندی والدینی مادران تک‌فرزند و چندفرزند گروه‌های سنی 12-6 ساله شهر بندرعباس انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان سنین 14-6 سال شهر بندرعباس در سال 1395 بودند که در دو گروه مادران تک‌فرزند و چندفرزند قرار گرفتند و 90 نفر (هر گروه 45 نفر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته‌شده، پرسشنامه خوداثرمندی والدینی (PSEQ) و پرسشنامه فرزندپروری آلاباما (APQ) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) و نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مادران تک‌فرزند و چندفرزند در سبک‌های والدگری تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 p>)؛ اما بین مادران تک‌فرزند و چندفرزند در خوداثرمندی والدینی تفاوت معناداری وجود دارد (29/21 F= و 05/0 p <) و مادران چندفرزند خوداثرمندی بالاتری دارند. با توجه به یافته‌های این پژوهش، به نظر می‌رسد افزایش تعداد فرزندان می‌تواند احساسی از شایستگی در فرایند فرزندپروری به والدین بدهد، اما تعداد فرزندان تأثیری بر سبک‌های والدگری ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of Parental Styles and Parental Self-efficacy among Mothers with One Child vs. Those with More than One Child of 6-12 Year-Old Age Groups in Bandar Abbas

نویسندگان [English]

  • Fateme Avarand 1
  • Amin Rafiipour 2
  • Kobra Haji Alizadeh 1

1 Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.

2 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

چکیده [English]

The number of children may have an impact on the family and parents. Therefore, this study was conducted by the aim of comparing parental styles and parental self-efficacy among mothers with one child vs. those with more than one child of 6-12 year-old age groups in Bandar Abbas. The research method was descriptive and from causal-comparative. The statistical population included all mothers with all mothers with 6-12 year-old children of Bandar Abbas in 2016 that were assigned into two groups as mothers with one child vs. those with more than one child and 90 people (45 in each group) were selected using random cluster sampling method. Parental Self-Efficacy Questionnaire (PSEQ) and Alabama Parenting Questionnaire (APQ) were used for gathering data. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and SPSS software were used for analyzing the data. The results showed there was not significant difference between parenting styles of mothers with one child vs. those with more than one child (p> 0/05), but there was significant difference between parental self-efficacy of mothers with one child vs. those with more than one child (F= 21.29, p < 0.05), and mothers with more than one child have higher self-efficacy. According to the findings, it seems that increasing the number of children can give parents a sense of competence in parenting process, but the number of children does not affect parental styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parental styles
  • Parental self-efficacy
  • One child
  • More than one child
  • Mother