نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 رییس دانشکده

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر اعتمادبه­نفس کودکان 6-5 سال است. روش انجام پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیگیری می­باشد. بر اساس نمونه­گیری هدفمند 30 نفر از کودکانی که نمرات اعتمادبه‌نفس آن‌ها در پیش‌آزمون از نقطه­ی 75% توزیع نمرات (نمره­ی 36) پایین­تر بوده به‌عنوان نمونه­ی پژوهش انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه هر جلسه یک ساعت در فعالیت­های نمایش خلاق شرکت داده شدند. جهت تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل واریانس یک راهه با اندازه­گیری مکرر استفاده شد. اعتمادبه­نفس دو گروه در پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری (پس از گذشت 1 ماه از مداخله‌گری) با استفاده از پرسشنامه­ی اعتمادبه­نفس گنجی (1380)، اندازه­گیری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نمایش­خلاق بر افزایش اعتمادبه­نفس کودکان 6-5 سال مؤثر بوده است و همچنین نتایج نشان داد که تأثیر مداخله تا مرحله­ی پیگیری دوام نیافت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Creative Drama on 5-6 year-old children’s Self-confidence

نویسندگان [English]

  • halime neamatolahe 1
  • Ahmad Borjali 2

1 student

2 Heead of school

چکیده [English]

This survey aimed to investigate the effectiveness of creative drama on self-confidence of 5-6 year-old children. This research was quasi-experimental method with pre-test and post-test with two control and experiment group and follow up stage. 30 children which their self-confidence scores in pre-test were lower from point of %75 of distribution of scores were selected as survey sample, and they divided in random to experiment (15) and control group (15). Experiment group participated in the activities of creative drama in 8 sessions for one hour. For data analysis, descriptive statistics and analysis of variance with repeated measure were used. To assess children’s self-confidence, Hesabi’s self-confidence scale (2008) was used. The results showed that creative drama has been effective on children’s self-confidence. Moreover, it was found that intervention effect did not last unit follow‌ up stage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-confidence
  • Preschool children
  • Creative drama