حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ اکرمالملوک لاهیجانیان؛ سحر رشید
چکیده
شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش ...
بیشتر
شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش سال شهر مشهد بودند. در این پژوهش به سبب مشکلات مربوط به همکاری مسئولان مهدکودک و والدین، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و پس از انتخاب سه مهدکودک، 40 نفر از کودکان پنج و شش سال انتخاب شدند. یافتههای مربوط به نگرش از طریق مصاحبه حاصل شد که سؤالات آن از پرسشنامه استاندارد موراک اقتباس شده است. نسخه اقتباس شده از پرسشنامه با تصاویر طراحی شده توسط پژوهشگر حمایت شد که به طور واضح هر یک از سؤالات را معرفی میکرد. روش تجزیه و تحلیل یافتهها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بیشتر موارد، نگرشهای انسانمحورانه قویتر از نگرشهای طبیعتگرایانه میباشد و همچنین در مورد بعضی از مفاهیم مانند مفهوم بازیافت، کودکان هیچ ایدهای نداشتند. مهدکودکها به عنوان فضایی که کودکان ساعتهای زیادی از طول روز خود را در مهمترین سنین الگوپذیری و آموزشپذیری در آن سپری میکنند، میتوانند به عنوان یکی از مهمترین فضاها برای تغییر نگرشهای محیط زیستی کودکان در نظر گرفته شوند.