نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)

2 دانشیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور

3 دانشیار دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور

چکیده

شکل‌گیری نگرش، ارزش‌ها، تعهد و مهارت‌های مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرش‌های محیط زیستی کودکان پیش‌دبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روش‌های زندگی می‌باشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش سال شهر مشهد بودند. در این پژوهش به سبب مشکلات مربوط به همکاری مسئولان مهدکودک و والدین، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد و پس از انتخاب سه مهدکودک، 40 نفر از کودکان پنج و شش سال انتخاب شدند. یافته‌های مربوط به نگرش از طریق مصاحبه حاصل شد که سؤالات آن از پرسشنامه استاندارد موراک اقتباس شده است. نسخه اقتباس شده از پرسشنامه با تصاویر طراحی شده توسط پژوهشگر حمایت شد که به طور واضح هر یک از سؤالات را معرفی می‌کرد. روش تجزیه و تحلیل یافته‌ها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، نگرش‌های انسان‌محورانه قوی‌تر از نگرش‌های طبیعت‌گرایانه می‌باشد و همچنین در مورد بعضی از مفاهیم مانند مفهوم بازیافت، کودکان هیچ ایده‌ای نداشتند. مهدکودک‌ها به عنوان فضایی که کودکان ساعت‌های زیادی از طول روز خود را در مهم‌ترین سنین الگوپذیری و آموزش‌پذیری در آن سپری می‌کنند، می‌توانند به عنوان یکی از مهم‌ترین فضاها برای تغییر نگرش‌های محیط زیستی کودکان در نظر گرفته شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mashhad 5 and 6 Year-Old Pre-school Students’ Environmental Attitudes Received: Accepted:

نویسندگان [English]

  • Hussein Meiboudi 1
  • Seyyed Mohammad Shobeiri 2
  • Akramolmolouk Lahijanian 3
  • Sahar Rashidi 4

1

2

3

4

چکیده [English]

Individuals develop their basic attitudes, values and skills in early years of life. The purpose of this study is to explore reasons of preschool children’s attitudes towards environmental issues in terms of consumption patterns, environmental protection, recycling-reusing, and living habits. The statistical population contains preschool age children living in Mashhad, Iran. Due to some problems (child care staff and parent's non-cooperation), available sampling method was chosen. The sample of the study was comprised of 40 preschool age children from 3 kindergartens and the data were collected through interviews. The interview questionnaire was adapted from Murak standard questionnaire and be supported by the pictures which were illustrated by the researcher. The analysis effort method was content analysis of interview transcripts and autobiography. The results show that in most cases, eco-centric attitudes is stronger than anthropocentric attitudes and children had no idea about some concepts such as the concept of recycling. Kindergarten as a place where children spend most of their childhood years, when they are strongly able to learn and imitate, can be considered as one of the most important circumstances which is able to change children's environmental attitudes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental attitude
  • Pre-school children
  • Ecocentric
  • Anthropocentric