نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:

2 مدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات بعدی از روش نمونه گیری شبکه ایی (گلوله برفی) استفاده شد. حجم نمونه 8 نفر از خبرگان علوم تربیتی بوده است. ابزار استفاده شده در این پژوهش مصاحبه ساختارنایافته بوده است. یافته های پژوهش حاضر به صورت معنایی از تکلیف یادگیری تحت عنوان اکتشافی-نظام مند تعریف شده است. این نوع از تکلیف یادگیری، می تواند رابطه بین مهارتهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی را سرعت بخشد و از سویی دیگر می تواند به صورت یک متغیر میانجی (واسطه) در این رابطه نقش داشته باشد به این معنا که با وجود این نوع از تکلیف مهارت می تواند بر پیشرفت تحصیلی موثرتر باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determining the meaning and impact of learning a task in relation to learning skills and academic achievement (study of the Delphi method)

نویسندگان [English]

  • Bahram Saleh Sedghpour 1
  • Majid Ebrahim damavandi 2
  • Zahra Taghavi 3

2 Lecturer of Teacher Training University of Shahid Rajaee

چکیده [English]

The aim of the present study is to determine the meaning and impact of learning a task in relationship to academic achievement. and This study was conducted according to the Delphi Method. The research community have the specialists or experts that are a subset of educational science and are experts in learning task area. The First person has been chosen via theoretical sampling method, and the Snowball sampling method was used to select other members for this research study. Sample size was eight people of pedagogical experts. The tools used in this research is unstructured interview. The research findings, has been defined as the semantic of learning task under the heading Heuristic-systematic. This type of learning task can identify the relationship between learning skills and academic achievement in order to improve speed and other mediators involved in this regard. This suggests that these skills can be effective in academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning task
  • learning skills
  • Academic Achievement
  • Delphi Method