مریم تمسکی؛ سهراب عبدی زرین
چکیده
اضطراب اجتماعی از شایعترین اختلالاتی است که در کودکان، مانع بسیاری از فعالیتها میشود. به نظر میرسد مقایسه تأثیر بازیدرمانی و مهارتهای زندگی میتواند در کاهش یا مواجه این اختلال به کودکان پیش از دبستان کمک شایانی کند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه کودکان مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره و روانشناسی با روش نیمه آزمایشی با ...
بیشتر
اضطراب اجتماعی از شایعترین اختلالاتی است که در کودکان، مانع بسیاری از فعالیتها میشود. به نظر میرسد مقایسه تأثیر بازیدرمانی و مهارتهای زندگی میتواند در کاهش یا مواجه این اختلال به کودکان پیش از دبستان کمک شایانی کند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه کودکان مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره و روانشناسی با روش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش انجام شد که تعداد 30 کودک بهبه عنوان نمونه انتخابشده و با تکمیل پرسشنامه، افرادی که بالاترین نمره اضطراب را داشتند انتخابشده و در گروههای مختلف قرار گرفتند. تعداد نمونه 8 نفری در گروه متغیر مستقل اول (بازیدرمانی) و تعداد 8 نفر در گروه متغیر مستقل دوم (آموزش مهارتهای زندگی) و به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه بازیدرمانی (p<0.01) و مهارتهای زندگی (p<0.01) تفاوت معنیدار داشته است و بازیدرمانی و مهارتهای زندگی بر کاهش اضطراب اجتماعی (اختلالات اضطرابی و مؤلفههای آن) مؤثر بوده است و همچنین بین میانگین نمرات اختلالات اضطرابی دو گروه فقط در اضطراب جدایی تفاوت معنیدار وجود دارد (p<0.01) و در دیگر اختلالات اضطرابی تفاوت معنیداری یافت نشد و بازیدرمانی تأثیر بسیار بیشتری بر اضطراب جدایی دارد.